måndag 16 januari 2012

SAMEDI A PARIS

Lördag förmiddagen började med att en riklig frukost bestående av kaffe, juice, croissants och den finaste fruktsalladen hade beställts på hotellet men jag höll mig till café au lait och croissanten =)

Orden "jag tror inte att den bilen som väntar på oss är en sådan som brukar stå parkerad utanför det här hotellet" =) fick mig att bli nyfiken...
Väl ute såg jag en glad chaufför vid en gammal Citroen vars årsmodell jag glömde att fråga efter.
En riktig vintage klassiker och dessa bilar kan man hyra med chaufför för att få en underbar tur på Paris gator.

Chauffören var självklart en gymnasielärare, som var väldigt insatt i allt som rör hans stad. Han visade oss berömda och mindre berömda delar av Paris och pratade om historia, geografi och politik. 
Hans engelska var perfekt och då även M. kan väl språket då M. bor delvis i London fick jag själv tunghäfta och sa väldigt lite... Detta hör inte till vanligheterna =)

I bilen satt vi hur skönt som helst, vi sjönk verkligen i bilens bakre del.


Vid en av stoppen blev det ett kort =)



Det var en riktig mysig och annorlunda tur och vi fick många nyfikna blickar på oss.
Många som hade kanske en sådan Citroen som första bil då de inte hade råd med någon annan och synen på den väckte lite nostalgi känslor? 

Efter ca 1 1/2 timmar gick vi av för att strusa runt lite, ta en kaffe och strusa runt lite till...
I en mycket spännande och rosa butik som vi gick in på då nyfikenheten tar ibland över såg vi dessa små söta ankor och log samt undrade över vad de skulle användas till då butiken är av den sorten som troligtvis inte sponsrar ankracet =)


Gillade skarpt den här ...


Den rosa kassen gömdes noggrant i väskan och så strusade vi vidare bland många mysiga butiker.



Efter att ha vilat, duschat och tagit på oss kläder för kvällen var det dags för den typen av shower som åtminstone jag förknippar mest med Paris.

London och NY har musikaler men för mig är Paris shower à la Moulin Rouge & Crazy Horse.
Moulin Rouge såg jag för två år sedan så denna kväll fick det bli just Crazy Horse.


För att passa in i miljön tog jag på mig min lilla söta leopard klänning och självklart klackar som jag dock fick byta till andra då de hade blivit för stora och kunde inte gå i dem =)
Jag såg nog lite rolig ut i mitt försök att smälta in =)))


M. tyckte nog att det var ingen vidare föreställning men själv tyckte jag att den var bättre än MR och kände mig nöjd över att även ha fått uppleva detta ...

Efter showen sa M. att ett bord hade bokats på en bistro men näsan växte nog vid uttalanden av de orden för det var ingen bistro som väntade på oss men en anrik lyxrestaurang...
Titta in på deras hemsida:


Helt plötsligt kändes leopard klänningen allt annat än rätt =))))
Vid satte oss vid bordet medan svart vit klädda servitörer turades om att komma fram för att ta beställningen.


Små rätter serverades mellan rätterna =)
Tog i smyg några kort ifall någon vill ha inspiration till någon bjudning à la francais ...




Redan vid beställningen frågade servitören om vi även redan hade valt en dessert.
Anledningen till frågan var att en av deras klassiska desserter tar tid att baka och måste beställas i tid.
Detta fick oss självklart nyfikna och vi bestämde oss för att dela på en sådan mystisk dessert...
När vi väl fick in den och smakade på den sa skrattade jag åt M. ord:
"Det finns en anledning till att den här desserten bara finns här, att ingen annan restaurang har kopierat den"...
Den var inte god och vi lämnade nästan allt kvar med kyparens stora förskräckelse ...


När M. frågade efter notan och vi reste på oss utan kaffet och något extra de ville bjuda på måste vi ha tillhört de ovanliga gästerna som skyndar därifrån men vi skulle helt enkelt vidare =)

Vi lämnade Laperouse för att hamna in the pink ...



En alldeles för stark Cosmopolitan på denna speciella klubb, förkylning och en liten för stark ovanlig syn fick mig att vilja lämna stället för att mitt på natten ta en promenad tillbaka till Hotell Costes...
En samedi utöver det vanliga gick mot sitt slut ...  =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar