måndag 9 januari 2012

ONE QUESTION, MANY ANSWERS ...

Idag började jag dagen med en timma undervisning på gymnasiet och då Nicole är ledig fick hon snällt följa med. Jag tror att hon tyckte att det var både roligt och spännande att se mig i rollen som "lärarinna" =)
I klassen till skillnad från hemmet finns det öron som lyssnar =)

Direkt efter kom Millie & Izabella då Jess och jag hade bestämt att dela dagen. Hon jobbade förmiddagen medan jag passade alla barnen och sedan tog hon dem medan jag jobbade.
Perfekt planering och alla är nöjda och glada...

När de var hemma hos mig ville de dock vara lite busiga =) och gjorde lite små hyss för att lura mig, sådana saker som att tejpa kranen så att när jag satte på den kom vatten från alla håll och kanter, salt på tandborsten och tandkräm på handtaget =)
Små oskyldiga sådana som fick mig att skratta då jag gick på dem och de ... skrattade ännu högre =)

Min mamma har kommit hem från Italien och tittade snabbt förbi vid fönstret på förmiddagen för att lämna några saker som jag hade bett henne köpa.
Dagen har gått fort och imorgon börjar Nicole åter i skolan och vardagen på den fronten är i gång.

Kosten går bra även om jag har fuskat med några vindruvor så vi får se vad vågen visar på torsdag. Riktigt spännande det här ... Om vikten är viktigt? Var och en får svara på den frågan själv då alla har sitt eget personliga svar men för mig, på mig gör det faktiskt det. Jag har en vikt som jag trivs med och det är den jag skall tillbaka, så enkelt är det ...
Huvudsaken är att man är nöjd med sig själv så att man inte slösar energi på att tycka mindre om sig själv för sådant man lätt kan förändra.

Ren lycka har inget med materiella ting sägs det och likaså att den som är lyckligast behöver minst.
Håller helt klart med men det som ibland irriterar mig är att vissa anser att de som gillar och står för att de gillar materiella ting inte skulle kunna få vara lyckliga, att så fort man ger prov för materialism skulle detta innebära att man försöker fylla ett tomrum.
Det tror jag inte... Tror att förvisso kan så vara fallet för vissa men det är inte en generell sanning.
Människor som har kan faktiskt vara lyckliga lika mycket som människor som inte har, att påstå något annat är ... rena bullshit!!! Ja, jag svär =)
Sockernivån faller och jag svär, bra korrelation =)

För över ett år sedan skulle jag gå och köpa den berömda boken "Munken som sålde sin Ferrari" och frågade expediten om "Munken som köpte sig en Ferrari"...  I en enda mening vände jag upp och ner på hela den livsfilosofin som står skriven i de raderna men ... tänk efter... Tror ni verkligen att Robin Sharma inte äger materiella ting? Anledningen till att jag tyckte att boken var bra är just därför att jag vet att Robin Sharma knappast går eller cyklar till jobbet. Han kör säkert en någorlunda dyr bil, bor på bättre hotell och klär sig i kostymer som troligtvis är signerade Armani eller dylikt...
Man skall veta att lycka inte kan köpas, man skall veta att skönheten kommer inifrån, att vi skall älska oss och varandra för de vi är men ... skall vi inte längre ha några mål?

Boken "The Secret" som tar upp attraktionslagen som ämne och som anses vara en utmärkt filosofisk bok tar faktiskt upp hur man skall tänka, visualisera, tacka och annat för att få mer ...
Exempel som att skriva checkar för att få den summan i verkligheten, att tänka att man ej kan gå upp i vikt för att gå ner, att visualisera på att hålla i ratten på din drömbil är för mig exempel på just materiella föremål.
Kan du vara lycklig och ändå gilla vackra ting eller måste det ena utesluta det andra?
Detta är min fråga till dig, mitt svar har jag redan givit och här kommer det igen:


5 kommentarer:

  1. We make a living by what we get,
    We make a life by what we give...
    A

    SvaraRadera
  2. Den var riktigt bra A. =) Love it!!!

    SvaraRadera
  3. Attraktionslagen är bra. Men det finns fler mentala lagar där attraktionslagen är en av dom. Det är otroligt spännande att läsa om dom mentala lagarna och se hur dom samverkar med varandra.

    God Fortsättning på dig.

    SvaraRadera
  4. Hej L67, visst är det spännande med sådan läsning som handlar om hur det vi tänker kan påverka vårt liv ... Älskar det! Tar gärna emot tips om du sitter inne med sådan kunskap =)
    Tack detsamma!

    SvaraRadera
  5. Kika lite efter vad Brian Tracy skriver. Han har skrivit en bok som heter Maximum Achievement och den är riktigt bra. Där beskriver han bl.a om dom sju mentala lagarna där attraktionslagen är en av dom.

    *Kram

    SvaraRadera