tisdag 17 januari 2012

3096 DAGAR av NATASCHA KAMPUSCH

När jag skulle till Paris i fredags fann jag ingen idé att ta med mig en bok då jag inte ens hade hunnit läsa en enda när jag var en vecka på semester i Egypten.
När jag dock satt på flygplatsen kunde jag ändå inte låta bli och fann mig själv köpa boken av Natascha Kampusch fångeskap i hela 3096 dagar.


Jag hann läsa hela boken under flygturen till och från Paris och blev tagen av denna historia som hade fått vem som helst att tappa den livsgnistan som dock aldrig lämnade själva Natascha...

"Ge inte vika när han påstår att du är för dum för vad som helst.
Ge inte vika när han slår dig.
Ta inte vid dig när han påstår att du är helt puckad.
Ta inte vid dig när han påstår att du inte kan leva utan honom.
Reagera inte alls när han säger av lyset.
Förlåt honom allt och sluta vara arg.
Bli starkare.
Ge inte upp.
Ge aldrig någonsin upp".

"När man blir bortrövad eller tagen som gisslan är en av de mest avgörande upplevelserna att man kan känna tacksamhet mot personen som till en början undanhåller en all föda, men sedan visar sig generös genom att komma med mat. Det är hur enkelt som helst att binda en människa till sig om man låter henne svälta" 

Det är personliga skildringar av en mycket personlig händelse men det är inte en bok att bli deprimerad av, det är en bok där det är viljan att leva som kännetecknar raderna, tankarna, förmågan att stänga av och på sina känslor i olika situationer för jagets överlevnad...
Mellan åren 10 till 18 år satt Natasha inspärrad i ett specialbyggt ljudisolerat källarutrymme med förövaren som enda mänskliga kontakt.
Köp hennes bok, läs hennes historia och bli inspirerad om att aldrig ge upp ...

A limit on what you will do, puts a limit on what you can do.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar