onsdag 23 maj 2012

GASTRONOMI ELVA

Sedan jag såg Cameron Diaz sablera i den underbara komedin 
"What happens in Vegas"
har jag sagt att jag skall försöka lära mig.

Igår var jag på Gastronomi Elva, en fantastisk beställningsrestaurang här i Borås som drivs av två underbara killar,  Johan & Jonas.
http://www.gastronomielva.se/


De jobbar med catering, de erbjuder matlagningskurser, de lagar goda middagar till slutna sällskap och ordnar vinprovningar.
Deras koncept är en helhetsupplevelse för våra sinnen.

Igår gick jag till deras lokal i Cernera huset på Åsboholmsgatan 6 för att just träffa dem och för att komma med en förfrågan.
"Kan ni lära mig att sablera?"

Tryggheten finns i att de förfogar över en fin terrass där förhoppningsvis kommer ingen till skada under mina försök =)
Jonas visade mig till terrassen och med sig hade han de enda två tingen som behövs.
Vidare fick jag se hur flaskan är egentligen två delad och hur man skall göra för att själva sableringen skall gå rätt till.
Han gjorde inte det men visade mig teoretiskt.


I början på juni skall jag dit med ett tre väninnor för att se om jag kan åstadkomma det Cameron Diaz lyckades med i filmen.
Misstänker att det blir en kostnadsfråga om misslyckanden följer varandra för flaskorna är självklart inte gratis =)

Själv är jag även rädd för knivar vilket inte underlättar =)
Alltid skall jag testa sådant jag egentligen är rädd för men på sätt och vis tror jag att förhoppningen är att rädslor försvinner om man utsätter sig för det man tycker känns obehagligt och lite skrämmande.

Om du  vill ordna en trevlig kväll med vänner där ni lagar mat tillsammans, om ni behöver catering eller vill ha en mysig vinprovning tveka inte att ringa Jonas eller Johan på 
Gastronomi Elva.
033-102211

Lika dem på deras Facebook sida där de även gör inlägg om tips på mat och viner.


Självklart återkommer jag med ett inlägg om sableringen när vi har varit där ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar