onsdag 30 maj 2012

EN ANNORLUNDA BOKKLUBB ...

Jag brukar påstå att jag är lite av en tvärtom människa.
För att en bokklubb skall vara annorlunda och tvärtom måste denna inte läsa de böckerna som är meningen skall läsas vid varje enskilt tillfälle.

Helt plötsligt närmar vi oss det som kännetecknar vår personliga bokklubb, den som sällan får ihop en gemensam tid, som sällan är komplett och som sällan läser färdigt boken.
Trots allt detta har vi den och vi gillar att träffas för att diskutera de sidorna vi har läst.

Jag började med att ta fram 120:- då man måste böta 200:- om man inte har läst den eller 1:- per icke läst sida =)

Vi träffades kl. 19 igår kväll och Louise tog oss till det nya italienska fiket som öppnade för ca 2 månader sedan.
Där njöt vi av en cappuccino och en god italiensk gelato.


Idag var vi bara tre men vi klarade oss utmärkt och log en massa åt alla möjliga saker.
När man skall diskutera en bok man har läst till hälften utan att ha ätit på hela dagen, ja ... då kan det bli lite ansträngt, som att dra ut en tand hos tandläkaren.

Som tur är kunde Miriam stå för flera fakta kring texten och hon framförde dem sakligt och på ett trevligt sätt.
Louise frågade oss om vi hade valt "Saddam eller Bin Ladin" vilket självklart var en sådan fråga som man vill dra tillbaka då svaret är givet.
INGEN!!!


Frågan är dock intressant i den bemärkelse att författarinnan som var en av Saddams älskarinnor och kanske den som han gillade mest beskrev hennes första träff med honom som en mycket laddad sådan.
Hon framför vid flera tillfällen i boken att Saddam hade en sådan pondus, hur hon attraherades av honom trots att hon visste till stor del hur han gjorde sig av med människor som trotsade honom i sin hunger efter makt.

 Många av de "farligaste och kändaste brottslingar"som sitter  i fängelse får dagligen kärleksfulla brev från kvinnor som beskriver sin kärlek till dem, som vill ta hand om dem, som vill omvandla dem.
Att vi kvinnor tror att vi skall ändra på någon, att vi skall kunna få det onda bli det goda är nog relaterad till den rollen vi har som mödrar.
Att ta hand om, den vårdande rollen följer nog många av oss genom hela livet.
Något som dock är viktigt att hålla i tankarna är att "vi skall vara mammor endast till våra barn".

Hur vi människor kan attraheras av det farliga har nog att göra med att det farliga är även det förbjudna.
Louise frågade oss även om vi hade varit attraherad av någon som är farlig och mitt svar var "nej".
Min morfar sa alltid att "det viktigaste för mig är att du blir kär i en snäll kille för det är det viktigaste"
Empati är ett egenskap jag måste ha i den kille/man jag träffar och empati är något som fullständigt saknades hos den diktatur som författarinnan blev så attraherad av och som gjorde henne till hans.

Idag lever hon under skyddad identitet i Sverige och jag tänker på alla som faktiskt gömmer sig från en man som har satt skräck i deras tillvaro.
Att de lät honom göra det, att de har tillåtit någon ta över och kontrollera deras liv.

När jag som psykologi lärare tog min klass till en polis här i Borås avslutade han sitt föredrag med orden:
"Tjejer, var rädd för svartsjuka hos en kille. Till en början kan det kännas smickrande att han visar tydligt att han vill ha er för sig själv men ond svartsjuka är kontrollerande och sakta men säkert kommer den killen att se till att det är bara du och han kvar. Från att inte träffa killkompisar, till att inte få träffa tjejkompisar, till att kanske inte ens få träffa sin familj. Han vill sluta er till sig och det är farligt"

Allt för kontrollerande människor som har en så stark syn på hur du skall vara skall du undvika.

Så fort Louise har läst färdigt boken är det min tur att göra det för jag vill veta hur hennes livsöde fortsatte från den sida jag lämnade henne.
En annorlunda historia om ett liv som förändras drastiskt pga. en attraktion till fel man och som alla verkliga historier kan man känna hennes smärta för att det mötet ägde rum när hon som ung flicka mötte den blicken som har förändrat många livsöden.

Nästa bok vi skall läsa har ett livspsykologiskt tema då vi ofta har läst böcker som behandlar livet, hur man skall bli lycklig i det livet vi lever här och nu.
Det är Lotta som säljer märket Spira som tipsade mig om den så den skall jag inhandla så fort som möjligt så att jag inte blir skyldig bokklubben flera hundra vid nästa tillfälle.

Boken heter till er som vill få lite boktips.
Om du är intresserad av att vara med i vår lilla bokklubb maila mig på
michelacastellari@hotmail.com


Nu är klockan 6 på morgonen och har varit vaken i en timma ... Suck, att det skall vara så svårt att få en skönhetssömn!
Önskar alla en fantastisk dag <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar