måndag 23 april 2012

ONE MILLION DOLLAR BABY WITH A MINUS =)?

Skrattade så när Tania och jag häromdagen kom på att vi är visst 
"one million dollar baby"
men med det lilla tillägget som ett minus framför ordet kan innebära =)

Men som alltid är vi positiva och vi kom fram till att har man lyckats få lån för 1 miljon måste det betyda att man är värd 10 ...
"Blondinmatte" tyckte en gemensam vän men alltid matematik svarar vi =)


Å andra sidan är vi mycket för den indiska filosofin där värdet på livet handlar om glädjen av att leva, om att hjälpa samt stötta varandra, om skratten, den positiva livsåskådningen.
Vi läser böcker författade av kända guru som Sharma, Chopra, mm.

Då fingrarna darrar medan jag skriver detta (de tror inte själva på orden) får jag nog tillägga att vi inte är där riktigt än =)
för åtminstone jag tror mer på är lyxig enkelhet =), jag tror inte att pengar köper  lycka men att de kan hjälpa att se till vardagen blir enklare och roligare för de inblandade.

Man skall inte glömma heller att böcker som The Secret och andra i samma genre fokuserar  på "hur du skall lyckas tjäna ihop din första miljon", "hur du skall kunna köpa den bilen du vill ha" och andra ytliga visuella bilder som du så starkt skall tro på för att nå dem.
Boken "Munken som sålde sin Ferrari" gjorde Sharma rik och jag tror att han gick och köpte sig Ferrarin som munken sålde =)
Jag tror också att han går runt i Armani kostymer och har inte tänkt lämna det välståndet han numera har lyckats tjäna ihop genom att säga/skriva att det är inte det som är det viktigaste.

Priset på hans föreläsning i september tyder på att han är trots allt en affärsman vilket är ok.
Dubbelmoral? Nej, anser jag ...
Jag tycker att han får visst påstå och tro att det är viktigt att vi människor förstår vad som egentligen är viktigt i livet samtidigt som det är också ok att omringa sig men ytliga föremål så länge man vet att de inte är viktigast.
Ingen dubbelmoral men en livssyn som är tillåtande och bred.


Tania och jag skall sätta oss på prov genom en slags Robinson de Lux utmaning.
Vecka 29 skall vi under 2-3 dagar se till att åka till någon semesterort i Europa med endast 1000:- i plånboken.
Utmaningen finns i att vi skall självklart se till att ha en rolig och innehållsrik resa trots den begränsade resekassan.
Älskar sådana här utmaningar och hur vi klarar oss får ni självklart se i juli =)

För mig handlar livet att fylla det med kärlek och små galna upptåg, sådana som jag kan ta fram i minnesbanken när jag blir gammal och gungar.
Då vill jag titta på min tatuering (om den syns under all hud =) och läsa det som står där:
"Once upon a time there was a little girl"
och då skall jag låta tatuera orden
"that lived life" ...
(in the way she want to live it =)

Se denna fantastiska film om du inte redan har gjort det ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar