måndag 30 april 2012

21 ÅR HAR PASSERAT ...

Idag trodde jag att det skulle vara en lugn dag på jobbet men det visade sig med min stora glädje att jag hade ... fel.
Många som var sugna på att köpa något nytt vilket ifs. inte alls är konstigt då solen sken vilket påverkar ofta våra sinnen.

För att ha lite koll på "läget" kör Jess och jag en extra inventering och passar nu på när butiken är stängd imorgon.
Vi har kommit en bra bit på vägen och det känns bra att ha "koll" ...

Kortege på stan vilket påminner mig om en sak, jag kom till Borås för exakt 21 år sedan.
Jag kom för att lära mig språket och för att testa hur livet kunde vara här i Sverige.
Jag bodde hos min mormor och morfar och jag stortrivdes. Vi hade det så otroligt mysigt och jag tror och hoppas att jag gjorde de några år yngre genom att komma som en frisk fläkt från Italien =)

Alla i Bologna trodde att jag skulle återvända inom ett par tre månader då de misstänkte att jag skulle sakna den uppmärksamheten som alla tror att man får som blondin i Italien.
Av någon märklig anledning så var jag nog rätt så eftertraktad även här i Sverige på den tiden.
Trots det blonda håret så syntes det och syns fortfarande att jag inte är svenska.

Hur detta syns skall inte jag svara på men kultur påverkar attityd, humor, sättet att approacha, sättet att vara mer än vad man tror. 

När jag sedan bestämde mig för att flytta hit fick jag anmäla att jag var här.
I Sverige står jag registrerad som en svenska som har flyttat hem, trots att Sverige aldrig tidigare hade varit mitt hem, i Italien är jag en italienska som har flyttat utomlands.
Det enda jag behövde göra var att svara på frågan:
"Anledningen till flyttet hem"
Jag svarade: "Vacker natur" för då hade jag nog drömmen om ett litet rött hus på landet, en kennel, ngn häst och en snygg trygg man att älska och att bli älskad av.

Med åren verkar den drömmen har förändrats.
Jag bor i en bostadsrätt, min kennel består av en enda hund som tom. är av manlig kön vilket knappast gör att det blir några valpar, jag har ingen häst förutom käpphästen jag har köpt till min systerdotter och mannen? Ja, den finns inte alls =)

Några som dock finns är Knut och Max som leker under bordet =)
Inte det lättaste att ta kort på dem när de busar som de gör men visst är det fantastiskt att en liten hund och en kanin har blivit bästa vänner?


Har du samma drömmar som du hade för 20 år sedan?
Har du förändrat dina eller har du bara lagt dem vid sidan?
Jag älskar orden att "insikten om att vi alla skall dö borde få oss att inse att vi ändå har inget att förlora".
Så sant Steve, så sant ...



2 kommentarer:

  1. En stor eloge till Dig för sättet du bloggar om "livet"!
    Du beskriver i Din blogg allt det som livet handlar om. Vardagen, verkligheten, drömmar, glädje och sorg. Du gör det modigt och öppet...beundransvärt!

    Blev riktigt glad och varm inombords efter att ha läst dagens blogginlägg :)

    Trevlig Valborg!
    /Anonym manlig läsare

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för denna feed back, uppskattas verkligen att du har lagt lite tid och möda för att kommentera något positivt =)

    Detsamma till dig ...

    SvaraRadera