söndag 29 april 2012

ATT VISUALISERA

För kanske ca 19 år sedan åkte jag till en kennel i Vara för att bara "titta" på en papillon valp.
Den "titta" visade sig bli en köpa då jag faktiskt hade med mig en handpenning ifall att ... 
På vägen hem med denna bedårande lilla valp satt Annika (som också hade en papillon) och jag och drömde om hundutställningar, championtitlar på flera av landets tävlingar och så självklart av att Bambi (som jag kallade henne) skulle bli min första framgångsrika avelstik.

Då mitt liv handlar ofta om en tro på saker och ting, om att visualisera utan att faktiskt vara beredd på att kanske inte saker och ting blir som jag har tänkt mig var jag inte sen att trycka upp visitkort då det var "då" något lite spännande att ha i fickan.

Mitt kennelnamn blev då "Now and forever" ...


Bambi blev parad med en snygg hane efter en period och födde underbara söta Nala under rätt så "traumatiska" förhållanden.
Traumatiska då BB (mitt hem) och sköterskorna (jag och min syster) trots en utbildning på en tjock bok och samtal med en riktig uppfödning inte riktigt visste vad vi gjorde då Bambis förlossning gick inte till som i boken.

Teori och praktik visar sig inte alltid gå hand i hand =)

Min syster skulle klippa navelsträngen med sina naglar och då hon inte hade riktiga sådana gick de istället av. Bambi var så chockad över att hon hade fött att hon sprang under sängen med sin lilla valp hängandes efter.
Som tur är har jag bra nerver och satte alla på sin plats för att sedan fixa det hela.

Mor och dotter kunde sedan vila stillsamt i en stor brödback som jag hade hämtat och lagt sköna filtar i.
En enda valp fick och kostnaderna/intäkterna från försäljningen av henne blev plus minus noll.
Bara att para henne kostade mig 4000:- som gick direkt till hanens ägare, sedan var det vitaminer, vaccinationer på valpen, ID märkning, you name it ...

Med en uppfödning kände jag efter en period att det var dags för Bambi igen.
Jag skickade henne för lite "trevligheter" men det visade sig efter några veckor att hon inte var gravid trots fullföljd samlag (den lilla rackaren =)
Hon fick åka iväg igen men åter icke...
En veterinär förklarade att en tik kan bestämma sig för att "absorbera" fostret.
? Vet inte om det var sanningen men faktum kvarstod att min avelstik blev aldrig gravid igen och att min kennel blev bara "now" och inte "forever".

Ibland hjälper det inte att visualisera helt enkelt =)
Skall leta fram ett kort på Bambi och Nala lite senare ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar