onsdag 21 mars 2012

VALEN VI GÖR ...

Efter jobbet idag gick jag till min psykolog, något jag har gjort sedan 1 år tillbaka.
Funderar lite och tycker att det är lite märkligt att många har svårt att medge att de kanske besöker en psykolog då de flesta i samhället anser att det är positivt att ta hand om sitt inre.

Är inte besök hos en psykolog ett bevis på att man verkligen tycker att ens inre är viktigt?
Det får man dock inte säga högt för då tycker kanske vissa att man har psykologiska problem.
Medger du att du regelbundet tar botox i pannan så gör du dig istället skyldig till utseendefixering.
Är inte det yttre också viktigt? Är inte det hyckleri att hänvisa till bra gener år efter år?
Sådana bra gener har åtminstone inte jag fått i arv ...

Att ett litet blåmärke syns efter att ha fått någon injektion stör mig inte och är nog inte så "nojig" över att dölja det. Jag har gjort botox valet av ytliga skäl liksom jag har gjort valet av att gå till en psykolog av inre skäl.
Är inte det lustigt att båda mina investeringar är generellt sätt ofta föremål för människors tyckandet i samhället?

Idag när jag satt hos min psykolog pratade jag lite om butiken och om valet jag/vi har gjort om att fota varandra (mest mig) i bloggen och facebook.
Hon tyckte att det är ett smart sätt att marknadsföra sig då det sticker ut och är personligt.
Att göra något som inte alla andra gör är självklart ofta föremål för kritik men hon hade bara positiv feed-back att komma med och hänvisade till Amelia Adamo som alltid är själv med på omslaget på sin egen tidning.
Vi gick till väntrummet och där tog hon fram tre "gamla tidningar" som jag fick hem.


Utan att vara medveten om det är vi inne på samma spår.
Amelia har ofta fått kritik för att hon inte "släpper in" andra på omslagen men log när jag såg det nya. Charlotte Perrelli är där men ... med Amelia bredvid =)
Jag gillar denna kvinna för att hon står för sitt val om att vilja vara en omslagskvinna, att våga göra det som ingen annan har gjort och själv är jag glad över att jag/vi fick pryda annonsen på vår butik.

Att vara "annorlunda" och "sticka ut" borde vara något man lyfter fram hos sig själv och andra.
En viktig lärdom till min dotter är verkligen att man inte behöver göra som alla andra, målet skall vara att vara sig själv även om man självklart skall tänka på vad valen av att vara sig själv innebär.
Mitt val syns rätt så tydligt =)


Glöm inte att mitt jag är kontraster.
Botox kontra psykolog, ytlighet kontra djuphet, att vara med på flera bilder men att inte uppskatta barlivet och den typen av uppmärksamhet som medföljer ute på krogarna.
Det är nog svårt att göra alla glada men jag har vid 40 års åldern kommit fram till ett viktigt beslut:
jag vill göra mig själv glad genom att vara den jag är och vill vara.

Min resa är inte det lättaste, jag har gått igenom en del och jag har gjort det på mitt egna sätt. Kaxigt och ödmjukt. Ibland har jag varit föremål för andras stora svek och vid åtminstone ett tillfälle har jag själv gjort mig skyldig till svek.
Perfektion är hyckleri, imperfektion mänsklig.

Avslutar kvällens inlägg med följande ord som kommer härifrån:

Det finns dock en och annan »sanning« där ute: ett exempel är Dick Stolleys formel:

Ung är bättre än gammal,
vacker bättre än ful,
rik är bättre än fattig,
film är bättre än musik,
musik är bättre än tv,
tv är bättre än sport
... och allt är bättre än politik.


Han myntade formeln 1974, och efter John Lennons död 1980 lade han till en sista rad: »Men inget säljer bättre än en död kändis«.


Hoppas att du som mig funderar lite och dömer inte andras val för att de inte följer massan =)
Vore inte livet tråkigare om alla vore likadana?
Hade cupcakes uppkommit om alla hade varit nöjda med att äta muffinsar? =)
Typiskt Michela jämförelse =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar