torsdag 22 mars 2012

EMPATI OCH FLUFFIGHET

Ikväll känner jag mig lite gäspig men vad gör det när dagen har bjudit på sol?
Efter jobbet gick jag till Nicoles skola då det var dags för utvecklingssamtal, en utveckling som har dokumenterats och uppmärksammats kontinuerligt och som resulterar i framsteg.
Brava Nicole !!!

Konstigt att jag är utbildad gymnasielärare när det jag lyssnade med största uppmärksamhet var den delen som handlade om den sociala biten och empatisk är ett ord som användes i beskrivningen om henne.
Att visa och känna empati är en av de viktigaste sociala egenskaperna vi kan ha i livet och bäst om den empatin även följs av konsten att markera när andra visar brist på denna.
Att bara skaka av sig tar på självkänslan men om man markerar att "detta är jag och så tycker jag" så visar man prov på att säga ifrån när andra går för långt.

Vi har nog alla flera exempel på sådant då livet handlar om relationer och relationer präglas ibland av konflikter.
(Bara en liten parentes)

Tillbaka till skolan så hade Nicole idag gjort färdigt ett hus till hamstern Smulan.
Jag insåg att huset kräver en större bur till Smulan så what to do?
Smulan är redan 1 1/2 år och hamstrar lever oftast inte mer än 2 år.
Hemskt dock att tänka så vilket kommer att innebära att en större bur kommer att införskaffas så att Smulan kan få njuta av ålderdomen i sitt nya personliga och vackra hus.


När vi kom hem tog vi våra små djur ut till en gräsplätt några meter från huset =)
Inte så mycket gräs nu när nya planteringar är på G ...

Det blev en del kort på Max och min empatiska dotter påvisade att "Knut kan bli ledsen om du fotar bara Max" så hon tog upp Knut och posade med honom =)
Empati är det bästa egenskapet ...


Imorgon är Nicole hos sin pappa igen så idag har vi städat Max bur så att det där ordet "ansvar" kommer in i bilden =)

Ibland är det lättare och ibland svårare att just den fredagen kommer och nu är det faktiskt lite extra jobbigt då hon inte kommer till mig förrän nästa söndag eller måndag då de åker till Sälen på onsdag.
Glädjer mig dock åt detta då hon ser verkligen fram emot detta och det gnistrar i hennes ögon när hon pratar om att åka iväg. Hon är verkligen pappas flicka vilket är underbart.
Jag var nog likadan, det är speciellt och det skall man vårda.

Själv får jag tillbringa 10 dagar ensam med mina små fluffiga killar.


Helgen och nästa vecka bjuder på "a lot" så rastlös behöver jag inte oroa mig över att bli.
Butiken fyller 1 år, modevisning på torget på lördag och så ser det faktiskt ut som att vi äntligen kommer till skott med webshopen som dock kommer att kräva en hel del arbete kommande dagar men den är viktig så det är bara att göra det och då även med ett leende på läpparna för den där webshopen har varit som en lång graviditet

Imorgon skall jag fixa naglar och fransar så kanske att man borde gå på dejt på lördag?
Får se vilka förslag som kommer in och hur mycket jobb jag har...
Är du den som brukar säga att du är så upptagen då du inte vågar säga just att "du inte vill?"
Jag har gjort mig skyldig till sådana kommentarer, sorry =(

Var  dock ärliga mot mig, annars skickar jag min vakthund och min vaktkanin på er =)





1 kommentar:

  1. Hon i mitten på bilden är ändå sötast :) kram G

    SvaraRadera