måndag 12 mars 2012

SANNING OCH KONSEKVENS TAVLAN

Nu är jag hemma efter en heldag i butiken!
Tack Lena för att du serverade mat till mig och tack Petter och Louise för att ni gick ut med Knut =)
Känner mig somrig idag men nu skall jag filosofera lite som Nalle Pooh brukar göra ...
Ämnet är en tavla att gilla eller ogilla men egentligen borde jag skriva att älska eller hata men så gillar jag inte det sista ordet... Är nog allergisk mot starka negativa ord ...
I vilket fall ...


Alla människor reagerar oavsett om vi reagerar med irritation, sarkasm, aggressivitet eller genom att inte göra eller säga något alls.
Min väninna som detta inlägg handlar om är ingen "inget alls" människa.
Ordet "inget alls" finns nog inte ens i hennes vokabulär då hon är en sådan person som reagerar, som kokar och som måste få utlopp för sina känslor.

Skrattade därför på jobbet när följande mms kom till min telefon.
Denna tavla har hon gjort idag och kommer från kl. 18.05 att hänga i hennes lägenhet.
Varför? Därför att människor i hennes omgivning tycker.
De kanske tycker att lägenhet där hon bor är dyr, stor eller gammal.
Så fort "någon" kommer genom hennes dörr tycker de och det handlar ofta om människor som står henne närmast.
Konstigt egentligen då just de borde veta hur olika alla människor är (speciellt hon =), de borde veta att hon prioriterar boendet framför annat, att det spelar ingen roll om köket är litet i jämförelse med andra rum då hon sällan vistas i just det rummet.


Vi har alla en benägenhet att tycka för det är så himla lätt att tycka något om någon annan.
Det är så lätt att kritisera när det kanske handlar i botten om en slags avundsjuka.
Poängterar "kanske" därför att jag har ingen aning alls om konversationer, diskussioner och annat.

Personligen har även jag fått uppleva tyckandet. 
När jag var gravid och gick tillbaka till att jobba halvtid efter Nicoles födsel samt pluggade halvtid var det nog många som höjde ögonbrynen.
Varför sticker hon ut? Varför är hon inte hemma minst 1 år som de flesta andra?
Varför? Varför? Varför?
Därför ... 
Därför att jag ville jobba, komma ut och känna mig som Michela och var det samtidigt som jag ammade i över 10 månader.
Det handlade om att "det kommer att fungera" något som det verkligen gjorde det...

Oavsett om det handlar om att bo i en dyrare stor hyreslägenhet istället för att satsa på en mindre bostadsrätt som i mitt fall (känner mig väldigt normal och rätt helt plötsligt =) eller att jobba halvtid direkt efter barnets födsel så får man stå ut med att andra tycker.
Har du inga barn är du konstig, har du ett är du fortfarande konstig, har du tre har du för många barn...
Ni hör ... =)

Många tycker att det är konstigt att jag är fortfarande singel då man skall vilja ha ett förhållande i min ålder... Tic tac ... =)
Tyckandet tar energi från de som tycker och tar energi av de som måste "försvara" sin syn på hur de vill leva ...


En ny bild på sanning & konsekvens tavlan har kommit ... 
Det är verkligen ord och inga visor här som gäller =)


Jag har inte varit i hennes lägenhet än men lovar en sak ... 
I can read =)



2 kommentarer:

  1. Gillar din syn på andra. Människan är väldigt snabb på att döma och att fördöma. Om alla vore lite mer som du i dina tankar skulle världen se annorlunda ut..
    Gillar whinnie the pooh tänket...

    SvaraRadera
  2. Tackar för orden =)
    Kanske skulle dock världen se lite mer kaotisk ut men det är viktigt att inte alltid låta avundsjukan styra ens tankar och ord ... Jag jobbar också med mig själv ... är ju långt ifrån perfekt och det är nog inte heller min strävan ... Nalle Pooh och jag har flera gemensamma saker ... Vi gillar honung! =)

    SvaraRadera