söndag 11 mars 2012

ETT HJÄRTSKÄRANDE SAMTAL ...

Vaknade allt för tidigt denna morgon, kl. 4 ... 

Bland mina facebook vänner finns en italiensk advokat som har lagt ut ett klipp ur ett radioprogram och även om jag förstod att jag ej skulle lyssna på det då den troligtvis skulle påverka mig allt för mycket gjorde jag det ändå.
Nu ångrar jag mig för att jag har legat här i mörkret och gråtit i 20 minuter och kan inte släppa det...

Ingenting i jämförelse med de gråten av förtvivlan av den 7åriga flicka som programmet handlar om 
Flickan pratar i telefon med sin mamma och ropar och gråter om att hon vill komma hem till henne, att hon måste göra allt för att hämta henne.
Mitt hjärta slog fortare, hela min kropp led av hennes rop.

Det går INTE att ens försöka föreställa sig hur hennes mamma kände och känner.
Historien handlar om ett par där han är läkare och hon studerande, efter några år kommer de inte längre överrens och den sociala myndigheten i Italien väljer att ta flickan ifrån sin mamma, sina morföräldrar, skolan där hon gick, vännerna och annat för att placera henne i sådana foster hem som tar hand om flera barn och som av advokaten själv beskrivs som små fängelser för barn.
Pappan hade nämligen sagt till socialen att mamman var en olämplig sådan medan alla bevis tyder på annat.
Jag tackar för att det finns människor som denna advokat som tar upp kampen mot orättvisor och kan bara ana den frustration de uppleveler när kampen är mot Staten med alla sina lagar och paragrafer som finns för att skydda oss men som ibland kan även användas mot oss.

Jag hoppas med hela mitt hjärta att denna verkliga historia får ett lyckligt slut och vill bara med detta inlägg be alla vuxna som går isär att inte ljuga om varandra för att hämnas, vinna eller annat.
De som lider är barnen och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man sätter barn till denna värld om man medvetet väljer att skada dem för livet genom att svika deras tillit om att vi vuxna skall veta bäst och om att vi föräldrar skall skydda dem. 

Vi föräldrar är inte perfekta men att medvetet skada sitt barn på detta sätt är helt oacceptabelt. Kan inte förstå hur pappan kan leva när han vet vad hans lögner har lett till ...
Det finns så många barn och vuxna som varje minut lider av diverse olika anledningar men när man får höra det på det sättet jag hörde det denna morgon kan jag inte bara koppla ifrån.
Har nu bett advokaten skriva till mig så att jag får reda på om rättvisan kommer att segra, om misstaget kan rättas till genom att inte göra det värre än vad de redan är.
Han har själv sagt att han aldrig någonsin har sett sådana hjärtskärande scener under en rättegång som denna och jag tror att han har sett en hel del...

Nu skall jag försöka somna om en liten stund för att försöka vakna upp utan att tänka på detta, omöjligt troligtvis men som mamma till en dotter blir jag påverkad ...

Hoppas du vaknar till fågelkvitter, kokande väldoftande kaffe och glada barn/sambo/djur/annat.
Natti =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar