tisdag 9 oktober 2012

PSYKOLOGISKA EXPERIMENT

Det finns saker jag inte klarar av att se då jag inte bara kan skaka av mig det näthinnan och hjärnan har tagit emot utan att tänka, fundera och känna.
Så fort tortyr bilderna visas på nyheterna eller i tidningarna väljer jag att byta kanal eller att vända blad för jag mår helt enkelt illa.
Det handlar inte om att jag försöker gömma mig från en sanning, det handlar bara om att min empatiska del känner så mycket att jag inte kan sova då jag tänker på det som händer om och om igen.

Minns när en svart man för flera år sedan kidnappades och släpades bakom en bil tills kroppen inte längre var en kropp.
Jag grät hemma och jag grät på jobbet och samma sak inträffade för några månader sedan när jag hörde om ett barn som inte fick gå tillbaka till sin mamma och som istället lämnades till ett fosterhem.
Hennes skrik på hjälp, hennes vädjan till mamman om att bli hämtad kommer för alltid att vara inristade i mitt hjärta.
Även om jag inte är påverkad i första person kan jag inte släppa tankarna, känslorna.

För att skydda mig väljer jag därför att försöka inte se då de som behöver se är nog i första hand de som inte förstår att fruktansvärda händelser sker i världen, att människan är kapabel till horribla handlingar när hat och rädsla finns i ett och samma sammanhang.
Varför? Hur kan en människa medvetet tortera en annan person när han/hon ser den lidelse som han/hon orsakar genom att slå till döds någon annan?

Jag vet att jag har skrivit om sådant tidigare.
Inte konstigt kanske då psykologi är ett intresse för att försöka förstå det som ibland känns obegripligt.
Milgrams minnestester och Zimbardos roll fördelning om att studenter fick vara väktare och fångar är två studier som ofta tas upp för att försöka sätta ord på vad som händer när vi gör sådant som vi människor inte borde kunna göra.

Här kan du läsa om Milgrams experiment:

Här kan du läsa om Zimbardos experiment:

Något som jag även tycker du borde titta på är följande:


När jag visade The Wave för mina elever i psykologi tänkte jag på den i ett par hela dagar.
Den är så jäkla bra för detta är vad vi dagligen gör mot varandra, på olika sätt men kontentan är ändå detsamma.
Ta dig en tankeställare, jag har gjort det vid flera tillfällen och återgår ofta till dem.
Livet innebär att vi skall vara uppmärksamma på hur lätt det är för oss människor att vara elaka mot varandra, det är ett ansvar vi har ...

Nu hoppas jag på att madrasserna kommer så att jag snart kan ta ett glas vin med min väninna ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar