måndag 22 oktober 2012

FUNDERINGAR FRÅN TÅGET ...

Nu sitter jag på tåget mellan Varberg - Borås efter att ha tillbringat fyra timmar med min väninna Annika Petzäll som jag inte har träffat sedan begravningen på hennes son William för ca tre veckor sedan.

Jag hade med mig Knut och Annika hade sin Thea och så även Williams hund Stina som hon tar hand om då hon vet att det hade varit hans sista önskan.


Stina älskade att lägga sitt lilla huvud på mina ben =)


Det är en sådan fantastisk känsla att sitta och prata med en vän som känner mig sedan jag flyttade till Sverige och som jag delar en massa minnen med.
Vi kan prata öppet om det mesta, vi vågar skratta åt det hemska och det sorgliga då vi kan även se det ibland med distans.

Det jag älskar är den mänskliga och icke dömande sidan hos vissa få personer.
Ofta är det människor som har gått igenom mycket i livet som kommer till sådana insikter i livet för det verkar som att ödmjukhet kommer som en läxa som ofta kräver vissa livserfarenheter.

Ett högt pris att betala kanske men vilken styrka det är att bli den typen av människa.
Tidigare idag hade jag en intervju med en större dagstidning, artikeln kommer nog att publiceras i samband med premiären av serien och journalisten frågade mig om jag tror mig vara beredd på vad "kändisskapet" kommer att medföra på gott och ont.
Vad vill jag säga till de som kommer med "elaka kommentarer"?
Enkelt ...

Dagligen skriver vi citat på instagram, facebook, twitter om att man skall vara som man vill, att man skall gilla sig själv, att man inte skall bry sig om andras åsikter, att man skall gå sin väg, att man skall lyfta andra istället för att sänka dem MEN när någon vågar göra något som exempelvis att vara med i en serie, när någon berättar att hon har självkänsla trots sina små eller stora operationer, när någon visar en kaxig ödmjukhet och självdistans då finns det alltid några som skall komma med det pekande fingret för att säga till dig att du skall ta steget tillbaka, att du är inte bättre än någon annan, tvärtom du är sämre. 
Varför?

Annika och jag pratade en del om tiden då William kom in i riksdagen, om alla skriverier, skvaller och annat som att bli igenkänd medför.
Jag minns så väl när Sverigedemokraterna vann röster och flera skrev på sina statusar på facebook att "har du röstat på dem så kan du ta bort mig från din vän lista"?

Då tänkte jag: lever vi i en demokrati som gäller bara så länge allmänheten röstar som samhället kräver att de skall rösta? Vad är det för demokrati då? Denna dubbelmoral som alltid finns där ... 
Jag röstade inte på Williams parti men jag respekterade honom för att ibland hade självklart även han bra saker att säga MEN alla andra partier röstade alltid emot honom bara för att han tillhörde partiet som man skulle "ogilla". 
Min Nalle Pooh sida gillar att fundera och visst är inte jag bättre när det gäller dubbel moral kanske.
Jag älskar djur men har faktiskt en kanin päls.
Å andra sidan är min fråga om att ha en päls medför att jag ogillar djur?
Vissa drar gränsen som mig på pälsar som tillhört djur som man äter, andra har inte på sig skinn, andra är vegetarianer, andra är veganer. Det kommer alltid att finnas någon som tycker att du gör något du inte borde, som drar sina gränser där du inte drar dem, kom ihåg det.
När du kritiserar någon så finns det säkert någon som kritiserar dig för dina egna val.

Med den insikten väl i minnet så blir ändå det slutgiltiga rätta att göra det som är "precis som man vill" så länge man står för det och så länge detta inte skadar andra.
Tänk på att en liten tågresa kan sätta igång så många frågor och tänk vad tråkigt om jag hade haft alla svaren ...

Tack min fina vän för att du alltid är den som berömmer, peppar och säger att jag är en fin människa och detta trots att du vet och kan alla mina brister och tillgångar ... <3
Att ge och berömma så mycket andra när din kropp inte ger dig den styrkan att själv orka så mycket är så storsint av dig och jag älskar dig mer och mer för detta egenskap som många andra som inte ens är sjuka inte är kapabla till.



Under jackan hade jag på mig min underbara tröja från Cavalli som vi säljer i butiken.
Gold & white är en favorit kombination ...


Nu är vi tillbaka i Borås ... 
Kram <3

6 kommentarer:

  1. Otroligt bra skrivet! Jag har gått igenom mycket och haft det otroligt tufft, men är tacksam för det - hade inte varit den jag är idag annars, och jag gillar mig idag :) Den ödmjukhet och tacksamhet jag känner inför livet och även de små ting i tex vardagen, det borde fler göra <3 och det här med att inte döma andra - det kom också på köpet. Precis som du skriver är dessa människor sällsynta (tyvärr!) men man blir lika glad varje gång man stöter på en :) Så stå på dig! Kram från en som läser din blogg dagligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att jag skall stå på mig och det är nog det enda jag kan göra då jag är jag och jag är nog inte kapabel att bli någon jag inte är bara för att göra andra glada =)
      Kram <3

      Radera
  2. Bra skrivet!
    Jag håller med dig...
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Har själv gått igenom mycket i livet och därmed fått en livssyn som jag står för.Är vegetarian och skulle aldrig köpa en päls då jag för det första har gjort det valet i mitt liv om och upplysa mig själv om vad som är viktigt.Vill inte bara gå genom livet och vara som alla andra för att det ska vara på ett visst sätt.Står upp för mina åsikter men har även respekt för andras om det finns en logik bakom.Detta tycker inte jag du har i ditt uttalande om päls.För du skriver att du älskar djur och med det kommer det i mitt tänkande ett ansvar.Kanske skulle tänka på vad du tar på dig(päls).Finns det inget dåligt sammvete?
    Fint du har gjort ett val och det är inte för mig och dömma dig men är bara så trött på dubbelmoralen i detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad Marta att det finns människor som är vegetarianer och som aldrig skulle ha päls på sig. Jag ser verkligen upp till dig för detta men jag är inte där och jag vågar säga att jag älskar mina djur trots att jag äger en kanin päls. Kanske en ursäkt från min sida men jag ser det idag som att man tar vara på hela kaninen som äts först och främst upp av självklart icke vegetarianer.
      Tänk dock på att det finns andra människor som drar gränsen hårdare än dig och som tycker att även du lever "fel", de kallas veganer så alla gör vi alltid mer eller mindre fel beroende på var vi drar våra egna gränser till olika saker.
      Åter dock bra gjort av dig, verkligen!
      Kram <3

      Radera