tisdag 10 juli 2012

MÖNSTER ...


Morgonen började med frukost på Viskan tillsammans med min väninna Tania och hennes två små busungar. Här är jag med Mikaela =)
M & M =)
När vi satt där berättade Tania lite om sin uppväxt som i en tidig ålder skilde sig från den hennes egna barn får erfara.


Ibland lever vi efter invanda mönster.
Har vi en pappa som exempelvis har varit alkolist så kan det bli så att det är i den sjukdomen vi känner oss hemma och det kan resultera att vi söker oss till den.
Samma sak gillar misshandel.
Det känns så främmande men ändå är det i många fall det som sker.

Barn som har blivit misshandlade kan som föräldrar själva misshandla sina barn.
När jag hörde den statistiken vet jag att jag rös till av häpnad då den är så otrolig hög.
Invanda mönster som repeteras hur absurt det än kan låta i våra "sunda" öron...

Varför utsätter vi andra för det som vi själva har blivit utsatta för och har lidit av?
Vad är det för mekanismer som träder i kraft som får oss att agera på just det sättet?
Varför skall samma mönster repeteras när vi egentligen inte vill känna till den egentligen?

En vän blev "sårad" av en tjej som troligtvis inte var tillräckligt kär i honom för att sedan bli tillsammans med någon som var föööör kär i honom.
Han fick troligtvis vad han ville ha samtidigt som inte ...
Man skall nog vara försiktigt med vad man önskar sig för det är just det som kan hända.

Nu önskar jag bara hitta viljan för en långpromenad med Knut, städa och njuta av filmen "Järnladyn" med fantastiska Meryl Streep.

Återkommer ... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar