lördag 28 juli 2012

MÄNNISKOR JAG MÖTER OCH INTE MÖTER...

Det är något magiskt med tidiga morgon och med tidig menar jag innan majoriteten börjar röra sig till sina jobb eller andra göromål.
Då jag i grund och botten är en morgonmänniska (och sedan ett par år tillbaka även kvällsmänniska) så gick jag upp någorlunda tidigt och istället för att ta en långpromenad tog jag lille Knut för att gå till Orion som alltid öppnar redan vid 6.30.
Där mötte jag som vanligt några som för mig är riktiga Borås figurer.

Den mannen i övre medelålder som varje dag startar sin dag med att sitta där och inta sin morgonkaffe och så köper han ibland någon macka från dagen innan, damen som bor i huset och som ofta går in mest för att prata.
Hon har sett mig gå när jag blev filmad och har frågat mig vid flertal gånger vad som är på gång.
Hon vill veta vad som händer i småstaden...
Nu vet hon att svaret kommer till hösten och att det handlar om en serie som kommer att sändas på tv och hon har då fortsatt med frågan om hon har synts i bilden =)
Vidare den äldre mannen som tar hjälp av en rullotor och som troligtvis lider av några alkohool problem  men som alltid är trevlig och bjuder på en hälsning.

Det finns många sådana figurer som rör sig som mig tidigt på morgonen och de har blivit en del av mina morgonrutiner, av min vardag.
Jag tittar på de nyfiken och undrar vilka historier som döljer sig bakom deras persona.
Flera gånger har jag tänkt fråga om jag kunde få sätta mig ner vid deras respektive bord och bara lyssna och lära känna dem lite mer än bara den lilla "hej" man utbyter i artighetens namn.

Något jag dock gillar med mig är just de hälsningarna och de små fraserna jag alltid säger när jag träffar dessa personer för jag tror att likaväl som det gör mig varm i hjärtat så gör min lilla uppmärksamhet till dem samma sak.

Det är så lätt att uppmärksamma genom små gester.
Oftast är man så jäktad i sin vardag och sitt jobb att man kanske glömmer eller inte orkar vara "mer" men sådant skall inte kännas som en prestation, det skall vara en del av ens karaktär.
Något jag oftast har fått höra i mitt liv är att jag är en sådan som hälsar och pratar med alla, jag gör inte skillnad mellan olika individer.
Undantaget är nog när jag är på krogen och just därför jag ej gillar mig i de sammanhangen går jag sällan ut.
Då känns jag nog snobbig och är det nog också i en miljö där jag vantrivs.
Om inte annat upplevs jag så vilket inte riktigt ger mig rättvisa.

Häromdagen när jag gick en promenad runt Ramnaparken tänkte jag på alla jag mötte.

(Bilden är lånad från Borås Stads hemsida)

Jag såg en pappa med sin lilla bebis som knappast tittade på mig när jag passerade med snabba steg framför honom, jag såg ett ungt par där killen tittade på mig en liten för lång stund och som ledde till att tjejen hann notera detta. Vidare mötte jag två medelålders kvinnor med slöja, de tittade på mig och jag på dem. De kanske tyckte att jag var provocerande i ett åtsittade linne när jag ändå har attribut som syns medan jag undrade om de inte kände sig fångar genom att behöva gömma sig bakom en slöja.

De kanske är i slutändan mer fria än vad jag själv är vilket fick mig att le över vilka förutfattade meningar vi har och är uppväxta med.
Någonstans lever vi i samma samhälle men skiljer oss så åt.
Det finns ett stycke i en film som jag alltid har funderat över.
Om ni har sett filmen "Juryn, a time to kill" så kanske ni känner igen meningen där Samuel L. Jackson frågar sin advokat Mathew Mc Conaugh som säger sig påstå inte vara rasist hur ofta hans dotter kommer och leker med barn som är färgade och som bor i mindre fina områden av staden.

Frågan riktade jag mot mig själv.
Hur ofta leker Nicole med barn som inte är allt för lik henne? Aldrig och detta får mig självklart att inse att jag inte lär henne en av de viktigaste grunderna i livet.
Genom att uppleva andra kulturer och tankar som "de andra" påverkar jag hennes syn på människor som inte tycker, klär sig, bor som henne.
Detta är av mina absolut favorit filmerna och har du inte sett den se grädden av Hollywood i en spännande film som handlar så mycket mer än en dramatisk rättegång.





6 kommentarer:

  1. Vad underbar du är.

    Det är spännande med alla dessa människor som lever ett liv där man själv bara är en iaktagare som bara kan ana historien bakom deras vanor. För ett antal år sedan så tog jag en lunch på ett klassiskt söderhak, Pelikanen, en klassisk stockholmsk ölhall som det inte finns så många kvar av.

    Tiden var utanför rusningstid.
    När jag satt där så kom det in två gubbar efter varandra, dom satte sig ca 7-8 meter ifrån varandra. Utan att dom beställde så kom servitrisen som av gammal vana fram med varsin snaps till dom + dagens lunch, varefter dom skålade med varandra. Under tiden som jag satt kvar så pratade dom inte i övrigt med varandra.

    Mina barn leker inte heller med några utanför deras vanliga sfären. Vanans makt kan bero på många omständigheter förvisso. Leker jag själv med några utanför den vanliga sfären? Tyvärr inte så ofta, lätt att sitta kvar i vanor. Just därför åkte jag till Burma på semester i år, ohhhh vad man lär sig på att göra det man inte brukar :)

    Ge dig själv en fantastisk dag,
    R

    SvaraRadera
  2. Visst gör man? Det handlar om att vidga sina vyer och att inte vara rädd för det som är främmande då den rädslan grundar sig oftast på sådant som förstoras upp i median, filmer och annat ...
    Lika barn leker bäst kanske men respekten för andra kan vara lättare att få när man möter andra ...
    Jag är själv inte den som tycker att man skall tvinga fram vänner att leka, umgås med men tycker vidare att det är viktigt att veta att tros olikheter så är vi även lika =)

    Kram R

    SvaraRadera
  3. Håller med, man kanske inte skall tvinga fram vänner att leka men man kanske kan uppmuntra och stimulera så att man kan se att världen är så mycket större än man tror...

    Att vara hemvan i många miljöer gör livet mer spännande och skapar avslappnad respekt både för individer och nya miljöer.
    Även så mycket mer spännande och attraktivare med individer som vågar gå sina egna vägar, en mycket roligare berättelse.

    Kram, förändras inte,
    R

    SvaraRadera
  4. Jag förändras hela tiden men är även oförändrad i många andra avseenden ... Det kallas för utveckling, regression eller stagnation för andra =)
    men förstår vad du menar och jag är den jag är med alla dess tankar och funderingar =)

    SvaraRadera
  5. Tror inte att jag sa något om takten av förändring, även förändring kan vara konstant :)
    Men det hade inte varit du om du inte svarat som du gjorde :D

    Lyfte bara fram att jag gillar dig precis som du är, oavsett hur du mäter förändringahastigheten...

    Njut av dagen, en fantastisk dag,
    R

    SvaraRadera
  6. Jag vet men tänk på att jag kanske svarar på andras åsikter =), passar på helt enkelt =)

    Detsamma ...

    SvaraRadera