söndag 8 juli 2012

ATT PEKA FINGER ...

Något jag har såååå svårt för när det gäller mänskliga egenskaper är det där "peka fingret" som så många gillar att göra. Vi gör det som föräldrar och fortsätter sedan att göra det mot vår omgivning.
Skvallerblaskor säljer därför att vi människor gillar att gotta oss i andras misstag och olyckor.


Varför är det egentligen så?
Blir vi bättre människor själva genom att döma andra för sina fel?
När jag läste Gynnings bok om sex, missbruk och förskingring samt Hedmans alla turer så tänkte jag istället "vad skönt att de har gått vidare, att de visar en sådan styrka att de inte låter några felaktiga handlingar påverka allt för mycket vilka de själva är"
Vår personlighet får och skall inte grundas på ett eller några fel vi har gjort i livet.
Det är inte alls konstigt att människor här i landet begår självmord, att depressioner ökar i antal när vi inte tillåter varandra att vara människor med utrymme för mänskliga felaktiga handlingar.

Vi är inga robot, vi har känslor, en historia som präglar och påverkar oss till att göra bra och fel val.
Kan vi inte bli bättre på att sluta döma varandra och istället lyfta upp de egenskaper som faktiskt är positiva?
Jag har skrivit det så många gånger innan men fortsätter att göra det.
Om någon gör något dumt säg att det var en dum handling men inte att den personen är dum pga. den.
Det är en sådan otrolig skillnad i orden och ord är makt.

Vidare var försiktig när du sprider skvaller eller nyheter som du kanske tror att det är.
Är det något som är viktigt att sprida? Något som ger bra energi? Något som kan göra någon lycklig?
Om INTE så tänk efter ...
Dina ord, din skvaller kan påverka så många och din historia blir troligtvis ändrad på vägen så att till slut du själv knappast känner igen den och den personen som den handlar om står med en massa rykten som stämmer kanske till 1/10... 

Det enda som är bra med andras människors felaktiga val och handlingar i livet är att jag inte känner mig så ensam i dem.
Jag har felat, jag felar i så himla mycket dagligen.
Vissa misstag vill jag lämna bakom mig för att gå vidare i livet för det tjänar inte något eller någon till om att stå där och låta dem påverka mig resten av mitt liv.


Är du fläckfri?
Då tycker jag nästan synd om dig för då antingen ljuger du för dig själv eller så kommer du att behöva leva upp till någon slags perfektion i livet som knappast finns och som kommer att ta så mycket av din energi ...

Vi måste lära oss att leva med de dumma och bra besluten vi har tagit i livet och alltid blicka framåt för framtiden och nuet är de enda vi kan påverka.
Ta en stund och tänk efter om ditt dömande finger är så viktigt för dig och om inte så låt bli.
Som människa hoppas jag att vi kan tillåta varandra att göra fel och att få vara just människor med alla de brister som detta faktiskt medföljer.


3 kommentarer:

  1. Gunilla Johansson8 juli 2012 kl. 12:57

    Mycket bra skrivet och jag håller med dig att alla gör vi fel. Ingen är ju fullkomlig fast många tycks tycka det om sig själv.

    SvaraRadera
  2. No one is perfect, and if someone is perfect how boring :) hugs G

    SvaraRadera