onsdag 1 juni 2011

ATT VARA OCH ATT INTE VARA TYPEN ...

För några år sedan gick en väninna i valet och kvalet för att göra en bröstförstoring. Hon ville gärna göra det då hon i flera år hade tänkt den tanken men hon var väldigt noga med att poängtera att hon ej var typen.
Mitt svar till henne blev "Om du gör en bröstoperation så är du typen".
Det jag refererade till var att om man väljer att göra en operation så blir man typen oavsett vad. 

Typen för plastikkirurgi är numera inte en blond 25 årig tjej med långt hår som skall vara med i någon dokusåpa. Typen är flickor och kvinnor i alla åldrar och samhällsklasser. Ibland förundras man över att just den personen har valt att göra en operation då hon passar inte alls in i den stereotypiska mallen för den som plastikopererar sig. Det jag vill få fram är att vi måste försöka sluta med att placera människor i fack då de facken faktiskt inte längre finns.

Jag har alltid påstått att jag aldrig någonsin kommer att tatuera mig tills jag för ca 2 år sedan satt och tatuerade in Nicoles namn på underarmen.
Medan jag låg där och killen gjorde det så nämnde jag att "jag är inte tatuera typen" men så bad jag om ursäkt för mitt uttalande. Kom på att jag låg där och höll på med att tatuera mig, vilket gjorde mig till just ... typen.

De som tauterar sig liksom de som opererar sig är idag inte en viss typ.
Det är inte Hell`s Angels "typen" som representeras där men olika "typer" av individer som vill tatuera sitt barns namn, sin älskades sådan eller annat.

Att standardisera hjälper oss att snabbt kunna beskriva något eller någon men ibland finns även en fara i detta då generaliseringar bygger på fördomar och ger ofta inte utrymme till att flera attribut associeras till just en och samma individ.

En större acceptens för andra människors val samt en önskan om att inte generalisera så mycket som vi gör är det som jag slänger ut mig denna natt när jag nu vaknade klockan 3 på morgonen...
Är ju trots allt även morgontypen =)


To generalize on women is dangerous. To specialize on them is infinitely worse.
Rudolph Valentino

We are more prone to generalize the bad then the good. We assume that the bad is more potent and contagious.
Eric Hoffer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar