tisdag 28 juni 2011

EN SOM VÅGAR & INSPIRERAR ...

Startade dagen med frukostmöte på Viskan och på dagordningen stod ämnet känslor i alla dess former.
Alltid intressant att höra hur nära vänner resonerar, vad de tänker på, vad som oroar och vad som intresserar dem.


Att jobba när solen skiner högt i himlen känns sådär roligt men tröstar mig med att jag & lillan skall   vara lediga tillsammans nästa vecka.
Gissa om vi längtar ... Du gissade nog rätt på den frågan =)

Igår kom två fd elever till mig på jobbet. Den ena bor i Göteborg och den andra i USA sedan flera år tillbaka. Jag hade nöjet att få undervisa dem i italienska när jag jobbade på Bäckängsgymnasiet i 6 år.
Den klassen var en sådan man aldrig glömmer då den bestod av underbara flickor som gjorde intryck på mig. Att få därför höra vad deras år efter gymnasiet innehållit blir extra intressant.

Det de sa var att jag alltid har varit den som vågar göra saker som går emot strömmen, att jag var den som inspirerade till att våga, att stå för det man tyckte var rätt.
Hade ingen aning om att jag var lite av en inspirationskälla som lärare men visst har jag ofta gått mot strömmen.
Är ofta den som är lugn och sansad, men så är jag innerst inne en rebell mot samhällsnormerna, mot de osynliga och oskrivna lagen som råder, som folk samtycker till utan att veta anledningen till det.
Alla andra är inte jag men visst tror många och så må vara att jag faller för tyckandet om vissa ideal.
Det står jag för =)


Jag var den som gick och jobbade halvtid efter bara 10 dagar från sin dotters födsel men som ändå var  den i "mammagruppen" som ammade längst.
Förutom att jobba halvtid pluggade jag filosofi på halvtid och en kurs i genuspsykologi på kvartsfart.
Som sagt ... man skall inte säga till mig att "det går inte" för då kommer min "vilja för att bevisa motsatsen" fram.

Jag pumpade ut mjölk så att N. kunde ge det till Nicole medan jag var i skolan och många häpnades över att jag hade så lätt för att göra det och att hon tog både bröst och nappflaska.
Får erkänna att tanken att det inte skulle gå fanns aldrig i mitt huvud.
En "kaxig" inställning till att saker och ting skall fungera var nog vad som kännetecknade mig i de lägen.

En samhällsrebell och en livsromantiker har jag blivit kallad =)
Intressant...
Upptäcker dagligen nya sidor hos mig själv, negativa som positiva men det som slår mig är att jag är åtminstone intresserad av att förstå mig själv medan många andra bara är utan att ifrågasätta eller fundera över sig själva. De lägger istället sin energi över att reta sig på andra. Slöseri tycker jag ...

Vissa saker står jag för starkt och bryr mig inte vad andra säger, vissa misstag står jag dock inte för och bryr mig därför för vad andra tycker.
Så enkel är jag ... =)







3 kommentarer:

  1. Vi är så lika men ändå så olika! En vacker dag ska vi ta den där fikan, då ska vi byta tankar och idéer vi två! KRAM

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag verkligen vi skall göra !!! I stan hela sommaren?

    SvaraRadera
  3. nej. jag åker utomlands den 18:e juli och kommer hem den 9:e augusti.

    SvaraRadera