onsdag 15 juni 2011

ÄNTLIGEN !!! =)

Jag älskade och skulle fortfarande älska att sitta på universitetet och lyssna på en bra föreläsning. 
Det finns föreläsare som lyckas fånga din uppmärksamhet på ett sätt som gör att tid & rum helt försvinner.
Du vill lyssna på alla orden som sägs, förstå mer, få svar på dina frågor så att hungern över kunskap fortsätter & fortsätter. Majoriteten av akademikerna är nog eniga om en sak:  Ju mer vi läser, desto mer inser vi att vi kan så lite ... =)

För några år sedan tog jag äntligen min examen. 
Jag säger äntligen därför att jag studerade delvis samtidigt som jag jobbade och samtidigt som jag födde min Nicole.
Sanningen är att jag började en kurs i filosofi två veckor innan jag skulle föda, missade en enda gång då jag var på BB och var sedan tillbaka gången efter.

I de lägen är jag en riktig "fighter" för jag gör något som jag har bestämt mig för att klara av oavsett villkoren i omgivningen.
Idag har jag närmare 400 poäng, efter Bolognaprocessen är de nu närmare 600 poäng som jag har plockat i diverse ämnen: historia, psykologi, sociologi, filosofi, pedagogik här i Borås.
 Italienska, idé och lärdomshistoria i Göteborg.

Många har under åren frågat mig vad jag skall ha alla de poängen till.
Vissa samlar på frimärken, jag samlar på poäng brukar mitt svar bli =)

För några veckor sedan berättade en fd kollega från min tid som "obehörig" gymnasielärare att man måste ta ut sin examen vilket gjorde att jag äntligen ringde till examensenheten för att få alla mina papper godkända samt hemskickade.
Idag kom dem =)



Förutom lärarexamen passade jag på att ta ut även följande ...


Jag får medge att jag älskar det jag fick idag.
Älskar kurslitteratur, nya block, pennor och allt som har med skolan att göra.

De personer som jag samtalar med via mail är ofta människor som har höga utbildningar och har en kunskap från och om världen. Det bara blir så ... Trots mina få rader på den profilen jag har så syns något som de uppmärksammar, något de ser...

Min professor i psykologi sa till mig en gång att "lika barn leker bäst" =).
Han sa mycket annat också, alltid med glimten i ögat då jag var nog lite av en favoritelev med mina små lustiga inlägg under lektionerna.
För mig är intelligens inte att säga vilka Europas huvudstäder är men att ha en social kompetens när det gäller livet och andra människor.
Ödmjukhet ... 

För få människor imponerar i sitt beteende på mig men börjar inse att de faktiskt finns =)
Jag fortsätter att läsa Cosmopolitan istället för Dagens Industri, fortsätter att vara blond med en något större byst ... Jag älskar helt enkelt att vara den Blondie jag är because i really believe that blonds have more fun.
Vetenskapligt eller inte så är det min tro & val samtidigt som jag ler åt de som associerar vissa attribut med bara ytlighet. De som ser bara ytan är de som själva lider av detta ... 
Yta och djup ... Att vara eller icke vara ... Arv eller miljö... 
Dags att åter ta fram böckerna och läsa ... eller att själv skriva =)

På lördag skall jag bjuda ut min dotter på middag, höja ett glas champagne och skåla med hennes Cola för att fira att jag nu har mina examen i handen.
"Salute Michela !!!"

Bra att ha för framtiden då något står skrivet där ... Jag ser att något står i himlen men ser inte orden tydligt... Det kommer dock, i m sure ... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar