lördag 24 december 2011

JULAFTON KVÄLL HOS PELLICCIONI/CASTELLARI


Redo för en Julmiddag med Giacomo, min syster, Matilde, min mamma, Nicole, Giacomos mamma, syster och systerdotter.


Dukat till Julmiddag!


Och så kommer den naturliga frågan.
Vad äter man i Italien? Svaret är mer komplicerat än Julbord då i Italien äter man lite olika beroende från vilken region man kommer ifrån men oftast är det tortellini och fisk på Julafton som gäller.
Vi hade några olika förrätter med rå lax som en av dem.
Tortellini i buljong eller med grädde, självklart toppade med en massa parmesan ost samt mammas kötträtt kokad i mjölk med ugnsbakade potatisar och en god röra gjord på paprika.

Mums!





Mätta var det att förflytta sig de få metrarna till soffan för Julklapps utdelningen och som Giacomo sa när vi alla häpnades av mängden:
"Här syns inte krisen minsann!" och visst är det viktigt att få igång kommersen.
Vi har alla bestått enkelt med det vi kan ...

Från min syster fick jag en vacker plånbok från La Furla, ett italienskt vackert märke.
Bild på den kommer imorgon...
Förutom det fick jag även en mycket bra present av Giacomo!
Krämer från Clarins!
Behoven finns så en uppskattad julklapp!
Skall snart gå och smörja in mig med dessa underbara krämer vars doft jag älskar!


En present jag fick tidigare idag från min syster är min 40 års present som består av en fantastisk handgjord ring med en text som lyder som följande:

"Ci vuole un minuto per notare una persona speciale, un giorno per amarla, ma poi una vita per dimenticarla" = Det krävs en minut för att lägga märke på en speciell person, en dag för att älska henne men sedan ett helt liv för att glömma henne"
Dessa ord följer mig numera som en påminnelse om att jag är ... speciell för någon...


Nicole hade på sig en ny röd klänning som hon gillade och kvällen har nog varit till hennes belåtenhet med tanke på umgänge och mängden på presenterna.


Nu skall jag gå ner och hjälpa till med att röja undan alla kilon papper från alla presentförpackningar =)
Hoppas din Julafton har varit helt fantastisk för vi själva är nöjda, mycket nöjda ...
Buonanotte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar