torsdag 20 september 2012

VART?

VART? Vart skulle du ta vägen OM du hade flyttat?


Är det värmen som skulle locka dig eller pulsen i en storstad? Kanske både och?
Utanför centrum eller i centrum?
Har du någonsin verkligen flyttat till ett helt nytt ställe? Hur upplevde du det?
Kände du dig ensam eller var du nöjd med ditt eget sällskap?

Jag har gjort det och jag har älskat det.
Jag har suttit på vår torg här i Borås och tänkt när jag sett människor passera förbi mig:
"Ingen vet vem jag är, ingen vet min historia, ingen kan mitt namn"
En tabula bianca, ett blankt papper för de flesta och det kändes allt annat än obehagligt.

Snart skall jag kasta mig in i en "vice versa" situation där många kommer tro sig ha rätten att få skriva vad de vill på mitt papper, helt plötsligt ringer jag Telenor för att ha hemlig adress och tel. nr., helt plötsligt skall det jag har gjort och inte gjort ventileras ut, tolkas, rannsakas och i värsta fall dömas.
Som i första fallet känns det inte obehagligt för oavsett om jag var den som ingen visste något om eller den som många kommer att tror sig veta en massa om så är den enda som vet en massa om mig själv fortfarande då som idag bara jag ...
Där finns min trygghet och så länge jag älskar mig för mina misstag och bedrifter så känns det lugnt.

Att flytta till en annan stad, till ett annat land är erfarenheter.
Du konfronteras med handikappet att kanske inte kunna det språket som talas i det landet du kommer till, du konfronteras med de skrivna och oskrivna lagar som råder i just det landet.
Ibland tycker du att de känns rätt, ibland vill du peta på dem för att se hur människor reagerar.
Människor reagerar ofta när man petar på det som tillhör de "allmänna skrivna och oskrivna lagar" för de är inte vana att någon tycker något annat än vad de själva gör.

Oavsett om du väljer att stanna kvar i själen eller geografiskt så skall du inte göra det av rädsla för det okända för även det okända blir känd efter ett tag lika tydligt som främlingar kan bli vänner.

Vart skulle du åka själsmässigt eller geografiskt?
Vilka ändringar skulle du skapa, vilja göra?
Själv är jag nog en vandrare, en sökare.
Det som får mig att stanna idag är att jag redan har flyttat hit men så även min dotter, min butik, mina vänner.
Jag skulle dock kunna tänka mig att långt fram i framtiden flytta till en annan stad varannan vecka, eller långhelt (ok. Jess? =), en rolig och kittlande tanke som kanske en dag?
Får helt enkelt söka kärleken utanför Borås gränser men så vet ni också att jag söker inte, kärleken får helt enkelt hitta mig =)

Imorgon skall jag skriva om flytten till Sverige så är du nyfiken titta in på kvällen någon gång ...
Buonanotte <3

2 kommentarer:

  1. Hej vill bara säga vilken blogg wow.
    Vacker är du nyfiken vad du använder för produkter smink, ytligheter ja kanske men så intresant spänande. Kram vackra

    SvaraRadera
  2. Skall absolut återkomma med produkter, gör det ikväll =)

    SvaraRadera