fredag 28 september 2012

EN ÄLDRE DAM SOM LEVER "LA DOLCE VITA"

Har precis gått en liten runda runt Stadsparken med Knut och tänkte på att även om livet verkar ta slut för en när man går igenom en sådan tragisk händelse som sin sons bortgång så fortsätter livet ändå runt omkring en.

Knut behöver gå ut, jag måste och vill till jobbet, min dotter kommer hem idag och så känns det av någon anledning både rätt och fel att så skall vara när jag vet vilken tomhet och sorg min väninna får ta sig igenom för att bearbeta och uppleva alla de psykologiska faserna som hör till sitt barns död.

På stan mötte jag en äldre dam som jag verkligen gillar för hon kan konsten att sprida "ord och energi".
Hon har sett mig när jag har gått runt med kameror här på stan och stannat mig vid andra tillfällen för att fråga vad som händer.
Jag berättade att vi filmar för en ny serie som kommer till hösten och sa har hon sagt "att jag skall minsann rösta på dig, jag håller på dig" trots att denna serie är ingen popularitets tävling.
Vi alla hoppas på och önskar istället att alla tittare kan känna igen sig i någon av oss men det kommer senare =)

Idag när jag mötte henne hade hon precis handlat på City och frågade henne om hon går upp tidigt.
"Klockan 4 går jag upp, dricker kaffe och njuter av den vackra utsikten jag har från min lägenhet. Jag äter frukost och bläddrar på Metro. På kvällen lägger jag mig vid 19, sätter på radion och bara njuter. Jag har det sååå bra" och orden så bra lyste i hela hennes ansikte.
Jag kan verkligen se hur denna dam njuter av livet och jag gläds verkligen att det finns människor som gör det.


Efter min intervju om plastikoperationer på P1 har hon också kommit till butiken (hon har koll på var jag jobbar =) för att säga "att det var så j---a bra" och då hon såg min Nicole där sa hon till henne att "du skall minsann vara stolt över din mamma för att hon vågar säga vad hon tycker".
Av någon anledning trodde jag kanske att en äldre dam inte skulle gilla mina ord under den intervjun där jag moraliserar inte de som gör ingrepp, där jag uttryckligen säger att man får göra det man vill med sin kropp om man har tänkt igenom vilka positiva samt negativa konsekvenser detta kan få och med klausulen och rekommendationen att man är över 30 så att bättre kan räkna ut konsekvenserna av den/dem.

Av någon anledning trodde jag att hon skulle "dissa mig" för kopplingen med "plastikoperationer" men så fel jag hade. Hon kom in tre gånger till butiken för att säga hur bra hon tyckte att intervjun var.
Mina vidare funderingar handlade dock även om att man behöver inte gilla min personliga inställning till operationer men att hon kanske gav mig en komplimang för att jag vågar stå på mig i ett ämne som är kontroversiellt i Sverige.

Denna morgon kände jag för att uppmärksamma att livet går vidare, att jag hoppas att tragiska händelser kan göra att livet får gå vidare för andra i liknande situationer och så vill jag uppmärksamma denna äldre dam som ... lever med glimten i ögat <3
Flera levnadsglada människor som inte dömer andra sökes i vårt samhälle, människor som lyfter varandra och som vill andra väl ...

God morgon förresten! <3

1 kommentar:

  1. hej
    jag skrev om er i min blogg, läs gärna :)

    http://blogg.mama.nu/gelena/2012/09/28/forgive-me-god-i-have-sinned/

    SvaraRadera