onsdag 5 september 2012

TACK P1 & ... SEBASTIAN =)

Först & främst vill jag tacka Anneli Abrahamsson som intervjuade mig under "samtalet" för samhällsprogrammet Tendens med temat plastikoperationer samt övriga på kontoret på Sveriges Radio P1 för att de har ringt och kollat huruvida jag uppfattade intervjun samt de kommentarer som har kommit om mitt utseende och om vad jag tycker i denna känsliga fråga som väcker och provocerar till en debatt.
De ville säga att de gärna svarar på kommentarerna så att jag inte känner att jag måste "försvara mig" inför vissas tyckande.

Som jag sa "detta är bara en liten snäll aptitretare" om vad som komma skall, att det är lika bra att jag vänjer mig och att jag tycker att de som har skrivit har ändå uttryckt sig på ett sätt som inte känns allt för kränkande.
Värre kommer det att bli till hösten när jag syns lite tydligare än så här ...

Som alltid gäller det att fästa vid det positiva så jag tackar någon som heter Sebastian, någon jag ej känner och någon jag ej har mutat eller hotat =)
Jag gillar naturligtvis orden, den verbala förmågan att uttrycka vad han tycker och så klart den där lilla "piskan" som jag uppfattar mellan orden =)
Här följer fyra inlägg som han har skrivit.
Vill ni läsa de mindre smickrande är det bara att gå till P1:s hemsida =)

P.S. OM ingen kommer att längre gilla mig och mina bröst har jag skaffat en t-shirt som gör det ... =)
Den tillsammans med flera andra är en "made in Italy" och kommer om ca 6 veckor till butiken =)


Fascinerande. En anomali. Utseendet-personligheten i intressant kontrast. Spännande att leva i en tid där vi har möjlighet att forma oss själva - om så att bli belästa - att forma muskler - färdigheter - och t o m skulptera sin kropp. Och M tycks ha gjort detta med öppna ögon - och kan argumentera för sina val - och nästan kallt kalkylerande räknat ut kostnaden/konsekvensen för sina val, risken med operation och den sociala kostnaden.
Och vi konfronteras med en kvinna som har huvudet påskruvat, är beläst och dessutom ser ut på ett sätt som attraherar många män. Säkert störande för många andra kvinnor.

Tänkt dig att du kommer in till väntrummet på en tandläkarmottagning. Där sitter en handfull personer försjunkna i tidningar. Några av dem är män. Alla tittar upp - ser dig - tittar ner igen. Sedan kommer en patient till i dörren, det är Mikaela. Männen tittar upp, hade kanske tänkt återgå till artikeln, men fastnar liksom med blicken, reagerar på hennes utseende, der hennes skinande hår hennes fylliga läppar, midjan som kontrasterar mot brösten. En kvinnlighet de inte kan motstå. Tittar ner i tidningen lite förläget när de inser att de tittat för länge. Följer henne i ögonvrån med blicken.
Kvinnor "kan döda" för att ha den effekten på män.
Mikaela har den. Hon skiter förmodligen i hur hon fått den egenskapen. Männen som äter henne med blicken likaså. Män reagerar på kvinnlighet, skapad eller naturlig. Mikaela har förstärkt sina kvinnliga drag. På samma sätt har hon utvecklat sitt intellekt på "konstlad" väg.
När hon sedan öppnar munnen och det kommer sammanhängande meningar från en personlighet med självinsikt. ja då är hon inte bara attraktiv utan jävligt sexig, för kombinationen är svindlande. Det är som Peyre eller Gynning fast med bildning.

Det fanns en tid då det ansågs abnormt när kvinnor ville utbilda sig inom högre studier. Det fanns helt enkelt inga kvinnor på universitet.
Skulle en kvinna vilja läsa sig till 500 högskolepoäng för100 år sedan så skulle män säkert använt ord som: "sjukt", "okvinnligt", "tecken på osäkerhet" bara för att hon ville förändra sitt inre, sin tankevärld.
Nu vill kvinnor förändra sitt yttre, och genast finns det bland dem som inte vill "lyfta sig" de som känner sig tvingade angripa. Samma fenomen som när man i förbifarten berättar att man är vegetarian så måste alla närvarande förklara varför de äter kött, som om vegetarianen ifrågasätter deras livsval.
Nå, kvinnan i inslaget ifrågasätter ingen. Men hennes klara harmoniska blick och söta näsa och kyssvänliga läppar tycks göra det.
Och varför måste yttre skönhet ställas mot platityder som "Inre skönhet". Det finns ingen inre skönhet, det finns tilldragande egenskaper/ karaktärsdrag. Inre egenskaper "vänder inte huvuden" när en kvinna går ned för gatan. Smink gör det, och push-ups, hårfrisyrer, avancerad klädsel, högklackat.
Att ta det ett steg längre och med hjälp av vetenskapen förändra sin kropp anses som fusk. Onaturligt. Det sker många "onaturliga" operationer på våra sjukhus.


Vi väljer partner grundat på sexuell attraktion. Smaken är olika, men inte så värst olika. idealen skiftar, men inte så långt från det grundläggande. Män gillar kvinnor som inte ser ut som män, de reagerar instinktivt på kvinnor som ser unga och virila ut. Spänst är en faktor, fyllighet en annan. Midjor som syns, bröst som är spänstiga och platta magar antyder att kvinnan inte fött barn - män gillar det unga.

Mikaela som är 40+ kan dra till sig män som är tio år yngre.

Alla kvinnor (nästan) smyckar sig och kör med tjyvknep för att attrahera. Kläder, speciella underkläder som lyfter. Smink. Fixerat kan tyckas, men grundläggande mänskligt.
Det finns plats för både det yttre och det inre. Inslaget pekade på det med all önskvärd tydlighet (om man lyssnar).

Var finns logiken i att du påstår att skönhet försvinner om den är skapad. Du kanske har attraherats av ett bröst och haft din hand runt det utan att vetat att det var opererat. Blir det fult när du inser att det var silikon?

Att säga att alla kroppar är vackra är som bäst hycklande. Då förlorar ord som vacker och ful sin användbarhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar