tisdag 7 februari 2012

TÄNKVÄRDA EXPERIMENT

Följande bild och text har jag delat och lagt ut på min facebook sida:


Ordinary people. The courage to say no.

The photo was taken in Hamburg in 1936, during the celebrations for the launch of a ship. In the crowed, one person refuses to raise his arm to give the Nazi salute. The man was August Landmesser.He had already been in trouble with the authorities, having been sentenced to two years hard labour for marrying a Jewish woman.
We know little else about August Landmesser, except that he had two children. By pure chance, one of his children recognized her father in this photo when it was published in a German newspaper in 1991. How proud she must have been in that moment.




Länkar här ovan till "The Wave" som jag visade för mina elever då jag undervisade i psykologi.

The Wave är en stark dokumentärfilm om hur en historielärare går tillväga för att förklara hur andra världskriget kunde inträffa då hans elever kan inte förstå hur vanliga människor kunde "tillåta" att andra blev utpekade, fängslade och dödade för att de var i vissa personers ögon "annorlunda".

Det är en tänkvärd och stark film som belyser att det som inträffade i Tyskland kan hända när som helst om vi inte vågar gå emot komformiteten.
Våga stå emot om något inte känns bra, lämna rummet och säg ifrån om vissa människor drar skämt som du inte finner roliga, gå fram om någon uttalar nedlåtande ord om någon annan pga. ras, sexuell läggning eller dylikt.
Vi människor är inte lika och likheten handlar inte bara om färgen på huden, om vilka vi blir kära i och vem vi tror skapade människan.
Vi tycker olika i så mycket så anledningar till att tycka att andra är mindre värda skulle då alltid hittas och förklaras genom mindre smarta inlägg.

Är de som har blåa eller bruna ögon smartast tror du?
Här kan du läsa om det klassiska experimentet som skapade en stor debatt över hur lätt det är att få oss människor att tro att andra är mindre värda.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jane_Elliott
http://www.janeelliott.com/

Åter, tänkvärt och jag hoppas att du som mig genom att se, lyssna och tänka förstår att vi måste lära oss att inte vara några "ja sägare" när ett "ja" är egentligen inte det vi känner är rätt.
Var inte som alla andra om alla andra gör något som känns fel för dig ...
Med dessa ord önskar jag dig godnatt ...





1 kommentar:

  1. Har sett denna film. Ger en mycket att tänka på!!
    Kram Helén

    SvaraRadera