måndag 27 februari 2012

ETT SAMTAL OCH LÄNGTAN TILL EN VECKA I ITALIEN

Det får snart bli sängen då vi skall städa butiken imorgon vid 6.30 för att sedan vid 8.30 gå på Borås Citys möte. Alltid spännande att höra hur vi som har butik i centrum tänker och resonerar kring framtiden.

Ikväll ringde jag till min syster och det östes kärlek via telefon ...
I slutet på juni skall Nicole & jag ner till Italien en vecka och det skall bli riktigt mysigt att vara alla tillsammans nästan sju hela dagar för sommaren i Italien är verkligen helt fantastisk!
Nicole längtar till poolen vid huset, själv längtar jag efter att sola, umgås och åka till havet och äta fisk...

Jag kan förstå att det är Italien man skall åka för att lära sig av njutningens konst, för att förstå den där "il dolce far niente" som man tar upp i boken och filmen "Eat, pray and love".
Jag kan ofta det, jag är uppvuxen med det och jag vill inte tappa det.
Det handlar om en sinnesstämning, ett val du gör för att förstå hur man går tillväga för att njuta.



Om fyra månader njuter vi av denna utsikt när vi vaknar på morgonen och jag skall prata, prata och prata för ibland saknar jag mitt språk och sättet att använda orden. Humor är kulturellt betingat likaså mycket annat.
När jag kommer hem till Italien börjar händerna fladdra medan här är de oftast stilla.
Så fort jag landar blir jag min italienska jag ännu mer för där är saker och ting tillåtna som kanske sticker ut här hemma och tvärtom.
Kulturella skillnader är intressanta men visst är det landet där man är född och uppvuxen den som präglar oss mest?
Lustigt ... men jag kan nästan känna doften av den italienska sommaren genom att bara titta på kortet.

Tänk när jag var ung och bodde där. Så många minnen som är välbevarade i minnesbanken...
Lite italiensk nostalgi ikväll men ibland är det viktigt att tillåta sig själv att även känna det.
Helt ok när jag ändå vet att om några månader får jag bejaka min Italien längtan =)

Buonanotte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar