torsdag 15 november 2012

OM MÖTET I AVSNITT FYRA & OM PLASTIKOPERATIONER


I avsnitt fyra i serien Småstadsdrottningar väljer jag att träffa över en middag en man vid namn Sebastian då han var på genomresa genom vår småstad.
Sebastian kom jag i kontakt med efter att jag blev intervjuad om plastikoperationer i samhällsprogrammet Tendens på P1 i september månad.

Som han påstår i serien blev han "fascinerad" över hur jag hanterade de provokativa frågor som ställdes under intervjun. Jag svarade med ödmjukhet, tålamod och utgick hela tiden från mina personliga åsikter om detta.
Budskapet är att jag tycker mig ha rätten att själv få välja oavsett hur fint eller fult andra tycker att mina val är.

Före bild
(då hade jag gjort en enda bröstoperation. En blev sedan två)


Efter (med tillägg på att jag är då även 4-5 år äldre)


Nattlinnet är från norska märket Ti-Mo och säljs i butiken ...



Ämnet är i Sverige (var i världen du befinner dig påverkar delvis din åsikt om detta) väldigt känsligt då genom mina val provocerar jag andra i sitt tyckande om hur de själva och andra ser ut. Vissa menar att det är moraliskt fel att ta till kniven, andra menar att man tappar sin identitet, andra att barnen får men för livet genom att inte känna igen sin förälder, andra att en operation är ett kvitto på dålig självkänsla.

När det gäller kritiken om att man skulle förlora sin identitet så undrar jag hur man tänker för om identiteten finns på ytan då är det ett väldigt ytligt kommentar/kritik att komma med.
Jag är väl trots allt samma person inombords trots mina val som påverkar vissa delar av det du ser?
Om en person rakar ut för en hemsk olycka som förändrar delar av utseendet så är väl den personen fortfarande samma person, eller hur tänker du?

Av någon märklig anledning ser jag inte ämnet plastikoperationer på samma provokativa sätt som kanske majoriteten i Sverige gör och delar inte samma moraliska och etiska aspekter i det hela.
För mig är det väldigt enkelt då jag är inte rädd för en sådan operation och har en stor smärtgräns som gör att jag är på jobbet samma dag eller dagen efter.
Jag upplever alltså inga nackdelar (förutom folks tyckande) med en operation och inga rädslor även om jag är väldigt medveten om att komplikationer alltid kan inträffa och att en narkos innebär en risk.


Här kan du läsa om inläggen som kom efter att jag blev intervjuad och här kan du säkert även lyssna just på den ovan nämnda intervjun.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=5252263


Bland alla kommentarer som var mer av "ifrågasättande" karaktär och som handlade mer om att jag väljer att "se ut som alla andra", att mitt utseende blir sämre än bättre samt att jag borde tänka på hur mitt val påverkar min dotters framtid; bland alla dem var det en man som skrev på "ett annat sätt" och blev för mig som en liten försvarare mot alla de som gav sig på mig för mina åsikter och val.
Jag är ett lätt byte för alla som ogillar plastikoperationer och yta men själv tycker jag att de är ibland mer ytliga än mig då det är det enda de ser och verkar inte bry sig om de andra egenskaperna som är allt annat än ytliga.

Här följer två inlägg som S. skrev som svar till vissa av de kommentarerna som kom:

Det fanns en tid då det ansågs abnormt när kvinnor ville utbilda sig inom högre studier. Det fanns helt enkelt inga kvinnor på universitet.
Skulle en kvinna vilja läsa sig till 500 högskolepoäng för100 år sedan så skulle män säkert använt ord som: "sjukt", "okvinnligt", "tecken på osäkerhet" bara för att hon ville förändra sitt inre, sin tankevärld.
Nu vill kvinnor förändra sitt yttre, och genast finns det bland dem som inte vill "lyfta sig" de som känner sig tvingade angripa. Samma fenomen som när man i förbifarten berättar att man är vegetarian så måste alla närvarande förklara varför de äter kött, som om vegetarianen ifrågasätter deras livsval.
Nå, kvinnan i inslaget ifrågasätter ingen. Men hennes klara harmoniska blick och söta näsa och kyssvänliga läppar tycks göra det.
Och varför måste yttre skönhet ställas mot platityder som "Inre skönhet". Det finns ingen inre skönhet, det finns tilldragande egenskaper/ karaktärsdrag. Inre egenskaper "vänder inte huvuden" när en kvinna går ned för gatan. Smink gör det, och push-ups, hårfrisyrer, avancerad klädsel, högklackat.
Att ta det ett steg längre och med hjälp av vetenskapen förändra sin kropp anses som fusk. Onaturligt. Det sker många "onaturliga" operationer på våra sjukhus.

 Vi väljer partner grundat på sexuell attraktion. Smaken är olika, men inte så värst olika. idealen skiftar, men inte så långt från det grundläggande. Män gillar kvinnor som inte ser ut som män, de reagerar instinktivt på kvinnor som ser unga och virila ut. Spänst är en faktor, fyllighet en annan. Midjor som syns, bröst som är spänstiga och platta magar antyder att kvinnan inte fött barn - män gillar det unga.

Mikaela som är 40+ kan dra till sig män som är tio år yngre.

Alla kvinnor (nästan) smyckar sig och kör med tjyvknep för att attrahera. Kläder, speciella underkläder som lyfter. Smink. Fixerat kan tyckas, men grundläggande mänskligt.
Det finns plats för både det yttre och det inre. Inslaget pekade på det med all önskvärd tydlighet (om man lyssnar).

Var finns logiken i att du påstår att skönhet försvinner om den är skapad. Du kanske har attraherats av ett bröst och haft din hand runt det utan att vetat att det var opererat. Blir det fult när du inser att det var silikon?

Att säga att alla kroppar är vackra är som bäst hycklande. Då förlorar ord som vacker och ful sin användbarhet.


Här bloggar jag med bilder före/efter om plastikoperationer:
http://simplyme-michela.blogspot.se/2012/09/p1-tendens-om-plastikoperationer.html
och påpekar att jag inte har gjort kinderna.
Mina hamster kinder är helt naturliga och trots det verkar de ha blivit utsatta för kritik.
Dvs. det naturliga blir också attackerad =)

Här en artikel som vill debattera detta ämne och inte bara "peka fingret"
http://mobil.hd.se/noje/2012/11/07/mangbottnad-smastadsdrottning/

Att debattera är intressant, att bara skicka elaka kommentarer är bara bevis på att man själv har dålig självkänsla så låt oss nu antingen tycka på ett konstruktivt sätt eller låta bli.
Nu blev det ett långt inlägg med hänvisningar till andra längre sådana men av någon anledning så brukar sådana inlägg intressera då de retar eller gillas.

Kram från mig som alltid är detsamma oavsett yta och glöm inte att jag själv tycker att jag ser plastigare ut i teven än vad jag är i verkligheten ... så låt dig inte allt för mycket påverkas över hur jag ser ut i tv-rutan. Jag gör mig nog bättre i verkligheten =)
Önskar dig en fantastisk dag...

4 kommentarer:

  1. Strunta i vad folk tycker och tänker! Sluta försvara/förklara dig. Det är DITT liv, DINA val som styr vad du gör med DITT liv. Jag är 46 - och skulle behöva lyfta och släta ut både här och där. Men jag vill inte - tycker jag är ganska fin även om rumpan kasat ner några centimeter. Det är MITT val! Ingen annans! Vad gäller din dotter så tror jag nog att hon känner igen dig även om du fyller ut läpparna eller vad det nu kan tänkas vara! Den/dom som kommer med ett sådant argument...ja jag vet inte vad jag ska säga...det viktigaste måste väl vara att du som hennes mamma lär henne att hon är fin precis som hon är! Och att dina val är just det - dina.

    Jag måste dock säga att jag inte förstår dina val(du är JÄTTEFIN på "före" bilden) men jag respekterar dom för dom är dina och ingen annans! Alla har rätt att tycka, tänka och ha en åsikt. Det är det som gör oss till den vi är! Sov gott och visa oss lite fina kläder i morgon!

    /Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej Michela! Tack för en kul å personlig blogg! Har en högst personlig fråga. Om du inte vill svara så respekterar jag det i högsta grad! Jag gjorde en bröstoperation för 15 år sedan, en c-kupa blev det då. Nu vill jag göra en ny men är väldigt osäker på storleken. Din byst ser lagom ut tycker jag så vill fråga dig vilken bh storlek du har och hur många cc som las in? Jätte tacksam för svar. Kram tjejen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Inga som helst problem att dela med mig om detta =)
      Det som är viktigt att tänka på så att det inte blir allt för stort är även hur din kropp ser ut.
      Jag är 168 och väger just nu 65 och skall ner till 62 då jag har gått upp lite under senaste månader =) Jag har D75 och har lagt i 500 gram. Tycker dock att när jag hade 380 såg det mer naturligt ut ... Gillar storleken mer nu då jag tycker om kurvor men nu syns det i bikini att jag har opererat mig. Frågan är nog om du vill att det skall synas eller inte men tror och hoppas att du har fått några svar som kan hjälpa dig i valet ...
      Kram och glöm inte att min nya blogg är nu : www.finest.se/michelacastellari

      Radera
  3. Jag är 173 och 64 tung :) Jag hade AA innan min första operation... Tycker att toppar, blusar sitter så mycket snyggare med mer byst :) hade jag fått gissa hade jag sagt E kupa på dig, i vilket fall ser det inte konstigt ut i mina ögon. En lite fråga till bara, ligger inplantaten under eller över bröstmuskeln på dig? Tack så jättemycket för svaret snälla du å lycka till med de sista kilona! Tack å kram :)

    SvaraRadera