fredag 12 augusti 2011

FRÅN CENTRALSTATIONEN I STOCCOLMA

Vi hade bokat returbiljetten till Borås med avgång 15 men då Jessica skulle till Kärringön så följde jag henne till stationen så att hon kom iväg redan vid 10.
Själv har jag tagit mig en liten promenad i denna vackra stad och satt mig nu på stationen med kaffe & en modetidning för det är intresset för modet som har tagit mig hit.

Taxi chauffören som hämtade oss igår sa direkt att vi var där för modeveckan. Han berättade vidare att han ser på sina kunder vad de jobbar med, att detta är så lätt efter att ha haft så många sittandes i sin taxi. Det har givit honom en viss erfarenhet av att läsa av sina kunders yrke.
Kläder, hår, sättet att röra sig säger så mycket om oss.
Sant, MEN berättade att om han hade hämtat mig för 1 år sedan så hade han haft fel för då hade jag varit tvungen att svara honom "Nej, jag är chef för en camping" =)
Han log och sa att det hade verkligen förvånat honom vilket har nog förvånat många under årens lopp.
Jag har istället älskat att inte bekräfta de förutfattade människor som omgivningen har och som grundar sig på just sitt utseende och val av kläder.

Vad jobbar du med och tror du att du ser ut som just det yrke du representerar? Är du de generaliseringar som finns om ditt yrke?

Minns när jag var på Incontro med några väninnor och en kille skulle gissa vårt yrke.
Hudterapeut, skönhetsvård, model, butiksägare ... you name it var de yrken han gissade om mig men svarade att jag var veterinär och att jag ej drack (då han anmärkte på detta) pga. att jag skulle operera en hamster som brutit knät =) och att Blå Stjärnan har som policy att man ej får inta alkohol dryck 24 timmar före operation =)
Han gick på det men hans vän som jobbade som läkare gjorde inte det =)

Nu lever jag dock upp till vissa förväntningar/generaliseringar som finns och sitter just på stationen med sällskap av franska Vogue...

Ibland faller kanske vissa saker på plats ändå =)




2 kommentarer:

  1. när jag säger att jag jobbar som väktare, blir inte många förvånade. Dom säger att det klär mig perfekt,(jag förstår inte varför) men då har dom bara dragit fram "fördomarna" om att vi är kaxiga jävlar och annat som inte stämmer. ;)

    SvaraRadera
  2. Se där synd att jag inte visste att du var i stan, hör av dig nästa gång.

    Jo man dömer lätt folk efter kläderna, undersökningar visar att när man ex skall mingla på fester så tenderar man att ta kontakt med dom som mest liknar en, man söker sig omedvetet till dom som utstrålar det man själv anser sig vara...

    Kanske aningen konservativt då ma således minimerar möjligheten att se/lära något nytt.

    SvaraRadera