tisdag 2 augusti 2011

AMICIZIA = VÄNSKAP

Häromdagen pratade jag med en väninna om en italiensk sociolog som har författat flera best sellers där han beskriver samt tolkar olika typer av relationer mellan människor.

Rekommenderade henne hans böcker då jag själv har skrivit en c-uppsats där jag tar upp hans synsätt och de infallsvinklar han beskriver som förklaring till sin version av dem.

Först ut relationen vänskap.


Från vännen förväntar vi oss att hans/hennes bild om oss motsvarar i viss grad den vi har om oss själva, att den bilden om inte annat inte känns allt för långt bort från våra egna tycken om vilka vi är.
Om bilden vännen ger om oss är för positiv hela tiden så blir vi på vår vakt då den känns oäkta men om
 bilden är för negativ så är den inte rättvis och brister på en av vänskapens grundläggande principer.

Till skillnad från kärleken kan inte vänskap acceptera lidelse.
Vänner söker man för att må bra och kräver en interaktion.
Från vänner kan vi inte acceptera misstolkningar då en vän skall förstå oss där alla andra misstolkar oss.
En vän får inte gång efter gång misstolka. 
Om en vän misstolkar oss så är den relationen slut.

Till skillnad från förälskelsen som följer regeln "allt eller inget" finns det inom vänskapen ett utrymme för olika grader av vänskap.
Den går från en minimum till en maximum av perfektion. När vi nämner vänskap har vi ofta en bild om vad vi förväntar oss av en vän, ordet är förknippad med en ideal, en utopi.

Sann vänskap är ett nätverk av möten mellan jämlikar, oförutsägbara ögonblick av lycka samt livsintensitet.

Återkommer om detta för nu skall jag ut med Knut!
Vill du läsa något intressant så rekommenderar jag hans böcker.
Vi alla lever i olika typer av relationer så du som jag kommer nog att känna igen dig.

God morgon! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar