söndag 14 augusti 2011

ATT VARA MAMMA ...

Jag log denna tidiga morgon när jag läste senaste inlägget i min väninnans blogg.


Orden "Jag är ingen mamma som står och bakar för då skulle köket brinna ner" hade lika gärna kunnat skrivas av min hand, orden hade lika gärna kunnat uttalas från min mun.

Trots detta levererade jag 2 sockerkakor förra veckan för kvällsmöten då vi satt med en massa pappersarbete och lukten av nybakat nådde min dotters näsa som kände sig stolt när hennes kompisar åt av MIN sockerkaka.
My intention =)

Den naturliga frågan när man läser hennes inlägg är
"vad utgör en bra mamma/pappa?"
Hänger det delvis på just nybakade bullar i hemmet så är det för min del helt kört ... men jag tror kanske att visst är mysfaktorn otrolig stor gällande sådana sysslor men att det i slutändan inte hänger bara på det.

Jag tror att den bästa gåvan man kan ge sitt barn är just av den största bristvaran i samhället:
TID, DIN EGNA TID.
Om du sedan använder din tid med ditt barn för en promenad i skogen, för att ligga och titta på en film, för att baka eller för att pyssla så är detta nog av mindre vikt.
Vi människor känner när någon fokuserar på bara oss, vi vet när någon verkligen vill göra något med oss så låt inte ditt barn tveka om detta.

Jag brottas själv konstant med sådana frågor.
Mitt barn är det viktigaste som finns och den personen i världen som kan ge mig mest dåligt samvete, inte för att hon vill det men för att jag känner det.
Jag som du vill leverera, prestera, vara bäst MEN åtminstone jag är inte perfekt.
Jag är tom. långt ifrån perfekt.
Mitt mål är dock att sakta men säkert inse mina brister och försöka förändra små ting.
Nästa vecka har hon och en väninna bestämt att de skall ha en "Solsida fest".
Frågade varsamt vad detta betyder och svaret blev att "vi skall titta på Solsidan, äta popcorn, godis och dricka läsk" ...
Hmmmm ....
Tackar för en fest där huvudsyftet är att sitta i soffan =)
Hade blivit något mer orolig om de skulle ha en "Tarzan fest" eller dylikt ...

På stranden i Rio skrev jag orden och skickade ett mms hem till henne =)


Med Tanias inlägg som bakgrund säger jag det som redan har sagts av Elisabeth Stone:

Making the decision to have a child is momentous.  It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.  



2 kommentarer:

  1. Fy 17 va bra sagt...

    TID!!! finns det något bättre man kan ge sina barn... jag håller med dig totalt...köksbestyr skulle få min son antingen brännskadad eller hungrig till förbannelse, haha

    SvaraRadera
  2. Då finns det några fler än mig =)

    SvaraRadera