tisdag 1 november 2011

VAR DIG SJÄLV ...

Visst är det så att vissa människor alltid har åsikter om andra?
Helt klart en ledande fråga då jag börjar med en "visst är det så" =)

Ofta är det kvinnor som kritiserar andra kvinnor för sitt sätt att vara, bete sig, tycka, tänka, handla.
Det viktiga är att man har bestämt sig för vem man vill vara, för hur man vill bete sig, vad man vill tycka, vad man vill tänka och hur man vill handla. 
Om man har detta klart i sitt huvudet så är man tillfred med sig själv och det är faktiskt det viktigaste.
Vi vet att vi skall ej leva efter hur andra önskar att vi skall leva för de har ett eget liv att bestämma över.
Mitt liv är mitt, ditt är ditt ...


Självklart har jag ibland åsikter om dig och du om mig men i slutändan är det vi själva som ansvarar för hur vi vill vara och för hur vi är.
Vi kan respektera varandras åsikter om varandra men din åsikt behöver inte vara min sanning, lika lite som min åsikt behöver ej vara din sanning.
Jag kan ibland vara nyfiken och intresserad om anledningen till att du tycker det du tycker om mig men jag är stark i mig själv gällande det mesta.

Jag har lyssnat och fått höra av någon vän som mer än gärna berättade för ett par år sedan om vad vissa har sagt om mig:
ytlig, älskar att lägga ut bilder på sig själv, måste stå framför spegeln i flera timmar mm.
Ytlig? Ja, det är jag men är även mer djup än många andra ...
Alskar att lägga ut bilder på mig själv? Det vet du att jag älskar att göra... Skulle kunna lägga ut flera men försöker begränsa mig för att jag vet vad du tycker =)
Spegeln? Nej, inte speciellt länge ... Max 3 minuter om dagen ...

Jag samtalade med en person som har nog mycket att säga om människor och hon berättade att personer som har "varit med om mycket" har en högre acceptans än majoriteten.
Vi som har en mörk sida förstår att även du kan ha en sådan, vi reagerar inte lika snabbt och är inte dömande som de flesta.


Häromdagen samtalade jag med en flygkapten som berättade att stridspiloter får genomgå vissa psykologiska tester där de får se på vissa bilder och beroende på vad de ser och hur långt tid det tar innan de ser vad de ser kan psykologer utläsa om de har varit med om "annorlunda" upplevelser i sin barndom, ungdom... Det visar sig nämligen att människor som har utsatts för fysiska eller psykiska "trauman" av olika slag inte reagerar lika snabbt på signaler... Referensramarna är inte på någon bas nivå, de är för höga och därför reagerar vi inte på mindre problem... Detta är helt klart en nackdel om man vill bli stridspilot där man skall reagera och agera direkt på minsta signal av fara.

Intressant tycker jag och även om jag har haft olika typer av yrken så lär jag aldrig försöka sträva efter att bli någon stridspilot =)
Butiksägare med författardrömmar ligger nog mer nära mig i tankarna då jag som "Donald Duck" sa aldrig fick chansen att bli någon à la USA =)


Prova att vara dig själv, det är det viktigaste vi är skyldiga oss själva och de som älskar dig kommer att älska dig just därför =)

Nu ... City! =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar