onsdag 26 oktober 2011

SKÖNHETSOPERATIONER

Idag skall jag blogga om något kontroversiellt som gör säkert att vissa retar sig på inlägget, andra tycker ingenting medan andra tycker att det är upp till var och en då de har gjort det själva eller kanske skulle vilja det.
Jag fortsätter med temat "yta" helt enkelt =).

Skönhetsoperationer är dagens lilla nyckelord och anledningen till att jag bloggar om detta idag är att jag har varit på Art Clinic i Göteborg för en efter undersökning på en operation som jag gjorde förra året.


Vilken operation jag gjorde eller inte hör inte till här men jag har alltid fascinerats av hur provocerande vissa tycker att ämnet är i sig.
Vissa tycker att "utseendet frågan" har gått allt för lång om man väljer kniven men är en timmas operation mer utseende "fixering" än de som sminkar sig i en halvtimma dagligen och som knappast kan visa sig utanför sitt eget hem utan smink?

Vem bestämmer vad som är en "fixering" eller inte?
I mitt eget tycke (som kanske får många ögonbryn att höja sig) är det mer fixering att spendera tid framför spegeln än att lägga sig för operation i en timma två eller tre gånger under sitt liv.

Jag minns så väl när jag och en väninna för ca 4-5 år sedan åkte till just Art Clinic för att fråga efter priset på en fettsugning. Vi hade sett på alla amerikanska program där flickor och kvinnor går in med några kilon för mycket och kommer ut med kroppar som de själva knappast känner igen.
Vi trodde nog för mycket ...
Läkaren tog oss in en och en och när vi sågs i väntrummet var vi båda tysta.
Läkaren sa att han kunde inte "fettsuga" oss då vi var lite överviktiga =)
Vad är meningen med att fettsuga sig om man ej är överviktig?
Bilfärden hem skedde i tystnad för att 5 minuter från Borås höra min väninna öppna munnen:
"Vi börjar träna med en PT" och det var vad vi gjorde ...
Vi gick ner och "fettsugning" frågan kom aldrig upp igen.

Jag återvände till Art Clinic flera år efteråt för att jag ville botoxa mig men läkaren vägrade.
Hon sa att jag behövde inte detta. Hon tyckte att jag strålade och att jag ej hade blivit nöjd med en botox behandling... Det visade sig senare att hon hade ... fel =)
Tredje gången jag besökte cliniken och tredje gången jag fick träffa en läkare i samband med något annat var det första jag sa:
"Nu är det tredje gången jag är här. Tar ni inte emot mig som patient den här gången heller börjar jag undra om skönhetsoperationer är ett täckmantel för någon annan verksamhet ni bedriver då ni vill ju inte operera mig"
Läkaren skrattade och ... tog emot mig =)

Blir livet bättre efter att ha gjort något som går under benämningen "skönhetsoperationer"?
Livet blir inte bättre i sig men jag har själv blivit mer nöjd med något som jag var mindre nöjd med vilket leder till att jag moraliserar inte denna fråga.
Jag anser att det är uppe till var och en och så länge man gör något efter att ha tänkt på detta och när man är tillräckligt "gammal" för att "förstå" fördelarna och nackdelarna.

Jag har frågat två psykologer om de tror att en skönhetsoperation är ett bevis på dålig självkänsla.
Deras svar liksom min personliga åsikt är "nej".
Det finns självklart vissa som opererar sig som har dålig självkänsla men det finns ingen korrelation mellan operation och dålig självkänsla.

Ytterligare en missuppfattning är vilka som gör det.
De som exempelvis opererar brösten är grannen eller mammas granne och inte bara blonda unga tjejer som vill hamna på omslaget på Slitz.
Det är tjejen som bor på landet och som inte alls lägger pengar på smink och kläder och det är kvinnan som har fött barn och vill "rätta till" något som hon tycker har förändrats pga. amningen.
Det kan vidare vara kvinnan som passerat 50 som fortfarande känner sig ung och vill ha de brösten som hon alltid önskat.
Det finns inte en "typ" för typen är du och jag ... Jag håller dock med att jag faller nog mer under ramarna för "typen" än många andra ... men det bjuder jag på med glimten i ögat för att jag sitter på en buss på väg hem från Göteborg helt osminkad och det gör mig i mina ögon mindre utseende fixerad än många andra ...
Det handlar om perspektiv och om eget tycke som alltid när det gäller det mesta.

Dolly Parton som personifierar en av de "första" har sagt:
"Ni anar inte hur dyrt det är att se så billig ut"
Ord som speglar sinne för humor och självdistans, ord som tyder på en stark personlighet som inte bryr sig om vad andra tycker och tänker då hon själv är förhoppningsvis nöjd.
I slutändan är det vad vi själva tycker om oss själva det viktigaste och vad andra andra tycker helt irrelevant.

Nu återstår att önska dig en trevlig kväll ...
Imorgon blir det tidig morgonträning för visst skall man ej glömma bort att mycket kan man ordna genom enkel svett och självdisciplin, den självdisciplinen som jag sällan har men som jag strävar efter att plocka fram =)




3 kommentarer:

  1. Hej , vill jag göra något så gör jag det ,är lite feg bara. .Skulle gärna bli av med små rynkorna över läppen.Skulle gissa på att du fixat något som börjar på L och kanske B. Så vågar man så kör på.Mvh Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Lena,

    vet inte hur man får bort de rynkorna men gissar på att ngn slags fillers kan göra sitt ...
    Inget att oroa sig för förutom att det är lätt att bli "fast" sedan =)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag vill göra en OP i framtiden och har planerat att göra detta sedan jag var 16. Men det är så dyrt och jag har svårt att spara pengar. Men någon dag =)

    SvaraRadera