tisdag 20 september 2011

MIN DOTTERS VISDOM


Ibland läser jag böcker som behandlar lite livsfilosofi trots att jag har en sann liten filosof under samma tak.
Medan vi var på väg till Nicoles skola berättade hon om en av sina kompisar som ibland uttalar sådana kommentarer som är typiska för barn.
"Den kompisen gillar inte dig, hon gillar bättre mig" trots att den kompisen har aldrig uttalat de orden.


Som mamma antog jag direkt den beskyddande rollen och blev själv sårad av det andra barnets ord.
"Säg till henne att det är hon som inte kommer att ha några kompisar kvar om hon säger så"
Nicoles svar: "Så säger man inte till sin kompis för det är inte snällt att säga så"

"När hon är på det sättet låtsas som ingenting då så skall du se att hon slutar"
Nicole: "Men mamma, jag kan inte och vill inte låtsas för jag blir faktiskt ledsen när hon säger så"
Fick mig en tankeställare ...
Precis. Varför skall man låtsas?

Då kom mitt sista råd.
"Säg till henne att du blir ledsen när hon säger så, fråga henne varför hon säger det hon gör och fråga henne hur det skulle kännas för henne om du sa samma sak till henne om någon annan".
Det gillade hon mer.
Min dotter besitter med sina vänner ibland en slags rättviseprincip som är nog lite ovanlig.
Hon vill vara en god vän och hon är en känslomänniska även om hon inte alltid visar det för mig.

När hon gick på dagis minns jag att pedagog ansvariga sa till mig att hon ville själv bli lite mer som Nicole utan att egentligen förklara vad hon menade.
Idag kände jag själv att jag hade önskat vara mer som min dotter och att jag hade velat komma med mitt sista förslag som nr 1 och inte som sista alternativ.

Vi människor kan och kommer att hamna i ständiga konflikter med varandra.
Våra ego och viljan att ha "rätt" gör att vi blir "blinda" för vad den andre försöker förgäves kommunicera . Budskapet når dock inte fram då det handlar om viljan att "ha rätt".
Som Bob skriver finns det inte två sanningar men två olika upplevelser om en sanning.

Nicoles filosofi handlar inte bara att ha rätt men att berätta att man faktiskt är ledsen över hur någon annan agerar mot en.

Medan hon var hos en kompis i eftermiddag kom ett sms från henne


"Mamma jag gillar dig"
"Det var de finaste orden du kunde skriva. Har längtat efter dem ..."
"Gillar dig"
"Och jag älskar dig mycket"
"Sluta nu annars vill jag koma hem nu"
=)

Det är dessa ord, att hon tog min hand på vägen hem som gör mig varm om hjärtat.
She is my hero and she always will be ...

2 kommentarer:

  1. Hej, vilken fin unge du har,och visst hör man mycket kloka ord från barn .Ha det gott Lena

    SvaraRadera
  2. Tack Lena =)
    Ja, hon säger saker som får mig att reflektera vilket är bra =)
    Ett italienskt talesätt säger "Om de yngre hade kunnat och de äldre hade kunnat" =)

    SvaraRadera