lördag 10 september 2011

HUR MÅR DU?

Jag har precis pratat i 45 minuter i telefon med en väninna.
Jag ställde den enkla frågan "Hur mår du?" ... och till skillnad från alla som svarar "Bra, tack" fick jag en ordentlig förklaring över hur hennes vecka har sett ut.

Frågan "Hur mår du?" är nämligen numera en hälsningsfras som man ställer i förbifarten när man ser någon man känner men som man inte har tid att ha ett riktigt samtal med.
Samma sak gjorde jag en gång för över ett år sedan. En kille ställde via mail samma enkla fråga och jag kände av någon märklig anledning att han ville verkligen veta och jag ... jag svarade med många många meningar med innehåll.

Min väninnas vecka har präglats av att vänner och bekanta i hennes omgivning har fått sina liv förändrade för alltid. Detta har skett i ena familjen genom att frun har gått bort, i en annan genom att mannen har berättat för fru och barn att han vill skiljas och i ytterligare en genom att en väninna ligger på sjukhuset.
På olika sätt har människor i hennes närmaste omgivning fått uppleva personliga tragedier där konsekvenserna blir att deras egna liv blir aldrig som de var.

På en dag kan livet förändras för alltid...
Lärdomen av denna insikt är att verkligen njuta av det som är och inte bara längta efter det som inte är.
Att ta vara på de vänskaps och familjebanden man håller om, att alltid få sitt barn att känna sig älskad och att tycka om sig själv.
Lärdomen blir också att inte lägga tid på vänskaps och familjeband som bara tar energi, att omge sig av sådant som ger näring, att ge sitt och andras liv en mening som är större än livet själv ... allt annat vore bara waste of time.
Även om hjärnan och hjärtat känner budskapet, hur omvandlar man dessa till konkreta handlingar?
Min väninna vill inte längre ta vissa relationer för självklara vilket är lättare sagt än gjort men små steg är framsteg...



Hon poängterade noggrant att vi har kommit fram till den åldern där våra föräldrar var då vi som barn fick höra om att deras vänner och bekanta drabbades av sjukdomar och annat.
Oh nej, inte den åldern påstår jag själv ... =)
Jag vägrar helt enkelt bli äldre men så inser jag att det finns bara ett sätt för mig att inte bli äldre och det alternativet är såååå mycket sämre ... 

Jag önskar dig en trevlig lördag kväll. 
Nicole har sin kompis Holly här och jag skall snart få titta på en show som de nu "repar" till =)
Buona serata!
        




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar