söndag 24 juli 2011

TANKAR ...

Den här söndagen fortsätter i det lugnaste tempot ni kan föreställa er.
Tvätt & städning har varit några av de inslag som har präglat dagen, teve, datorn, telefonen och en långpromenad med Knut är några andra.

Konstigt nog uppskattar jag vädret denna dag, kanske för att den speglar hur jag känner mig innerst inne, mycket pga. händelserna i Norge som självklart påverkar mig.

Tankarna går till livet och till det sköra tråd som håller det ihop, tankarna går till insikten om att livet kan verkligen ta slut när som helst.
Som förälder kan jag inte ens föreställa mig alla de känslorna som föräldrarna till barnen & ungdomarna som har dött går igenom.
Som förälder kan jag inte ens föreställa mig de känslorna som föräldrarna till den skyldige massmördaren går igenom.

Sorg, vrede, skuldkänslor är bara några av dem. Alla försvarsmekanismerna som vårt psyke kan ta till kommer nog att användas både medvetet som omedvetet. 
Gemenskap, samtal, beröring är några av de enkla medel som vi människor är i behov när vi känner oss som svagast.
Jag brukar säga att vi har fått 2 öron och en mun därför att i vissa lägen är det så viktigt att öronen lyssnar noga på vad munnen säger.

I sorg som i glädje behöver vi ventilera. Lyssna ... 

Själva fortsätter Knut & jag att softa, idag är det nog det vi är bäst på =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar