lördag 16 juli 2011

BUDSKAPER

Vissa filmer innehåller ett budskap, de får oss att rysa över människors oförmågor och förmågor, de får oss att vilja bli bättre människor och att helt enkelt ogilla skarpt orättvisorna i världen där rasism pga. hudfärg är en historisk sådan som tyvärr lever kvar i vårt samhälle.

En film som jag älskade när den kom ut och som jag tom. använde mig av i undervisningen av ämnet psykologi är Remember The Titans, en film om människors kamp för att bli behandlade likvärdigt alla andra, en film som visar att sport kan ibland bygga broar mellan oss människor på ett fantastiskt sätt.

Om du inte har sett den här filmen så rekommenderar jag den. 
En varm film om att vara "vänner, bröder" utan någon tanke på den hudfärg vi har fått beroende på i vilket land vi lever i.


En nyare film som behandlar samma tema är Invictus med en av mina absolut favorit skådespelare Morgan Freeman.
Den går inte att ses utan att fälla några tårar.


Förutom själva Temat så innehåller filmerna en stolthet över vetenskapen att man är lik sin granne trots en annan hudfärg, en stolthet över att vara en människa som kräver samma rättigheter då något annat är en stor moralisk orättvisa.
Människans själ är viktigare än dess utseende.

Mandela valde under sitt fångeskap att aldrig byta om till fångkläder trots att han fick vara isolerad pga. att han trotsade denna regel.
Hans motivering var att han ville inte känna sig som någon han inte var ...




See them ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar