söndag 10 juni 2012

SABRERING PÅ GASTRONOMI ELVA OCH I STADSPARKEN ...

Sedan jag såg den underbara komedin "What happens in Vegas" har jag önskat mig att lära mig sabrera en flaska champagne.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sabrering

Jessica tipsade om att fråga killarna på Gastronomi Elva om de kunde hjälpa mig med denna inlärning.
http://www.gastronomielva.se/
Efter en snabb visit för ca 2 veckor sedan var det i fredags dags för att ta fram svärden =)

Jessica, Tania och jag åkte till Jonas och Johans lokal och på terrassen väntade Jonas.
På ett litet bord fanns underbara jordgubbar, några flaskor champagne och så en sabel kniv.


Jonas förklarade hur man går tillväga och visade prov på hur det skall gå till genom att sabrera en flaska.
Korken flög ut och min tanke var "hur skall jag klara detta?"
Jessica och Tania försökte få syn på den =)


En och en provade vi och alla tre lyckades.


Hur häftigt som helst även om jag måste erkänna att det kändes lite läskigt att hålla i sabel kniven till en början.
Jag är trots allt rädd för knivar vilket syntes nog på mig =)

Efter att ha vidare fått en lektion i olika kunskaper om champagne provsmakade vi de öppna flaskorna.
Att säga att champagnen påverkade oss snabbt är ett faktum.
Alla tre blev fnittriga på det där bubbliga sättet och jag tänkte verkligen hur lätt jag blir påverkad av alkoohol. Nästan att man inte tror att det är sant ...


För att befästa mina inlärda kunskaper bad mig några vänner att gå till Stadsparken och visa vad jag hade precis lärt mig.
Lite tveksam till en början men så ville jag även briljera lite =)


Med en Moet flaska i ena handen och en kökskniv (man tar det man har =) i min Louis Vuitton väska promenerade jag fram till ett par som satt på en parkbänk.
Jag kände dem inte men de verkade mysiga så jag frågade om jag kunde bjuda på lite champagne.

Jag tog fram min flaska och kniv och korken flög iväg i Viskan.
Jag hade lyckats sabrera en Moet flaska!
Jag kände den där "jag satt den" och var såååå nöjd med att ha sabrerat ytterligare en flaska och helt själv.
Ibland blir det bättre än man har tänkt sig och denna party trick skall jag använda mig av vid andra tillfällen också ...
Älskar det helt enkelt!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar