fredag 15 juni 2012

FACEBOOK

Använder du dig av facebook? 
Som du kanske redan visste är vi många som är med och som använder detta sociala media i sitt dagliga bruk.

(klicka på bilden för att se den i större format)



Det som dock skiljer oss åt är HUR och vilka användnings områden vi använder oss av gällande facebook.

Vissa godkänner alla vän förfrågningar, vissa godkänner endast de som de där gemensamma vänner med, andra godkänner inga de inte redan känner.

Vissa uppdaterar sin status flera ggr om dagen, vissa skriver dagligen att de tränar, andra skriver dagligen att de dricker kaffe, vissa skriver filosofiska citat, vissa använder det som marknadsföring.
Vissa laddar inte upp kort, vissa några, andra flera.

Vi skiljer oss åt på många områden samtidigt inte.

Facebook kan innebära mobbning. Du kan få spydiga kommentarer, vänner kanske skriver något som du uppfattar som ett privat angelägen innan de ens har pratat med dig, vissa vänner tar bort dig från sin vänskapslista för att markera att vänskapen är bruten.

Facebook kan innebära flört, du kan bli puffad, få en inbjudan till en middag, till fester eller till en privat natt med någon du känner eller inte kände sedan tidigare.

De flesta skriver citat där du skall älska dig själv men visar du att du gör det så pekar de i smyg fingret åt dig.
Du kan bli hånad, uppmuntrad, mobbad, höjd till skyarna, du kan få höra hur vacker du är, hur duktig du har varit. Vissa älskar att läsa att du har gjort så mycket, vissa blir avundsjuka av det, andra tycker att du är tråkig om du aldrig visar upp dina aktiviteter.

Hur skall man förhålla sig till facebook? Vad är rätt och fel att göra, skriva, ladda upp, ladda ner? =)
Vad vill vi med detta sociala media som gjort att människor pratar mindre och skriver mest?
Hur tillgängliga skall vi vara? Hur viktigt är det för andra att veta vad just du gör?

Skall man skriva när man är ledsen, deprimerad och frustrerad eller skall man bara skriva när man är glad, lättsam i sinnena och uppmuntrande?

Själv tycker jag följande:
- Har du inget snällt att skriva skriv inget alls.
Att som vän komma med negativ feedback utan att ens ha konfronterat detta sinsemellan tjänar inget till.
Att överhuvudtaget skriva till någon (oavsett om man känner varandra eller inte) något som du själv inte skulle vilja få på din egen sida tyder på illvilja.
Man får tycka en massa om andra människors utseende, val av utseende, val av liv mm. MEN att ventilera detta under ett kort eller på en wall säger mer om dig själv än om den personen som kritiken är inriktad mot. 

Än så länge har jag varit rätt så skonad men jag är också medveten om att det kommer att komma mer och mer. Ju mer publik du blir desto fler personer som tycker något om dig.
Den korrelationen består.
Väljer du att synas så verkar du också välja att folk får säga vad de tycker om dig.
Hur kommer jag att uppleva detta? Kommer jag att bli mer privat trots att jag som karaktär gillar att bjuda på kort, inlägg, delar av mitt liv?
Jag var så nära att stänga av blog och fb vid ett tillfälle för strax över ett år sedan men valde att vissa saker skall inte få påverka mitt liv, vissa saker skall ändå inte påverka HUR just JAG vill leva mitt egna liv.

Rädslan för andras tyckandet skall inte hämma mig från att vara den jag är och vill vara.
Det som dock jag får jobba med är att inte lägga ut det där lilla extra kortet bara för att reta lite extra.
Då blir jag som ett barn, jag visar fingret genom att ge folk en extra anledning att reta sig lite mer...

Det faktum som dock betyder mest för mig i detta är att jag gillar mig själv av den enkla anledning att jag har en sådan självdistans som få ändå har. Ingen kan i slutändan skratta åt mig då jag skrattar redan själv åt just mig själv =)

Privat i det jag vill hålla privat, publik i det jag tycker kan få vara publikt.
De som läser, tittar har ju trots allt valet att inte läsa och titta.
Som jag brukar säga: "lägg energi och tid på att göra och titta på saker som får dig att må bra"
Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi slösa min dyrbara tid på att reta mig på andra, är helt enkelt alldeles för egoistisk för det och så lever jag efter att inte kommentera eller skriva något negativt så att alla kan läsa det.
Har du inget snällt att skriva eller säga publikt håll det för dig själv eller säg det direkt utan att göra det offentligt.

Det kanske är ytligt för vissa att skriva så men för mig är det mobbning att ventilera negativa saker så att alla kan läsa det.
Vi alla har olika synpunkter på saker och ting.
Vi är människor och individer där våra bakgrunder har givit oss olika sätt att se på saker och ting.
DET tycker jag är bra ... 
Finns det något jag önskar min dotter förutom hälsan är just hoppet att vara så stark i sig själv att hon vågar leva livet så som hon vill.
Rädslan för andra skall inte prägla mitt sätt att leva.

Med de orden slutar jag detta inlägg ... 
Ikväll blir det Göteborg med vänner som verkligen vågar vara annorlunda och som är fantastiska i att vara just sig själva.

Kram på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar