onsdag 13 juni 2012

TACKSAM OM DU LÄSER ...

Det är ofta så att vi tittar på nyheterna där fattigdom och krig berörs, vi läser artiklar om hur barn i U länderna har det och kan nästan känna hur hemskt det måste vara som mamma att veta att det livet du har fött aldrig kommer att få de möjligheterna som andra i Västvärlden har fått.

Hur är det att vara hungrig dagligen? Hur är det ännu värre att se sitt eget barn vara hungrig och sjuk?
Vi kan inte relatera till detta, vi kan inte veta, vi kan bara ana.
Trots att vi vet hur det är för majoriteten av människorna här i världen så fortsätter vi att leva våra liv.
Vi sparar, vi slösar, vi roar oss, vi är ledsna att livet inte gav oss mer och så får vi ibland dåligt samvete för att vi inte uppskattar mer det vi har.
Så är och gör jag och tror att jag inte är ensam om detta.

Inom psykologin och filosofin ifrågasätter man om sann altruism verkligen finns.
Om du inte vet vad begreppet betyder innebär detta redan ett baksteg.
Egoism vet du vad det är, eller hur?
Altruism är motsatsen till egoism.


Personligen tycker jag att det spelar ingen som helst roll om man hjälper andra för att må bättre själv, bara detta görs ändå då resultatet är då att två människor mår bättre än vad de gjorde tidigare.
Du som ger och den som får.
Kan det egentligen bli bättre än så?

Jag har en väninna som bor i Tyskland och som har adopterat två barn sedan flera år tillbaka.
Hon är en fantastisk person som lever la dolce vita samtidigt som är en giver.
Hon har det ytliga men så mycket av det djupa.
Glöm ej: du måste inte välja, du kan vara mer än ett egenskap.

Igår såg jag information om det hemmet hon stödjer och som hon har besökt vid flera tillfällen.

Läs här:

 Här finner du deras facebook sida:

Nicole och jag har valt att hjälpa till.
Vi har sedan tidigare ett fadderbarn genom Plan International men här får man en annan typ av relation.
Mer personligt då det är ett mindre hem och de som tar hand om detta ser till att allt kommer fram.

Vårt fadderbarn är den här söte killen vid namn Kelvin.


Idag har jag köpt några pennor och papper till skolan och så skall jag komplettera med några t-shirt och hygien produkter.
Självklart ett personligt brev med kort skall medfölja vårt lilla paket.


Nu kommer några att ifrågasätta varför jag inte gör detta i det tysta, utan att visa hur duktig jag faktiskt är.
Visst tänkte du tanken? =)
Mitt svar är enkelt: Jag gör det för att visa hur duktig jag är samtidigt som jag hoppas att även du vill göra samma sak.

Jag är trots allt både egoist och altuist.
That is ... simply me men jag gör trots min egoistiska sida en altruistisk handling i min mening.
Gör du det?

OM du vill så skulle jag bli glad om du gick in på deras sida och kanske att du känner också att det är vår plikt att hjälpa andra som inte har haft den turen som vi har haft.
Födelseorten kunde vi inte veta, ren tur vi har haft och att betala 150 kronor ca för att hjälpa någon annan är trots allt en liten summa.

Tillsammans med min väninna Elisabeth hoppas jag en dag kunna besöka detta hem där änglarna är de som bedriver verksamheten med allt vad det kan innebära.
Gör valet att göra en skillnad, please ...

<3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar