tisdag 12 april 2011

ORD

Finns det något bättre än ett välskrivet brev, inlägg, mail? Förstår att ni kan rada upp flera olika ting som kanske är bättre, men ni får hålla ändå med att det är väldigt trevligt.

Att vara verbal i språket är något som jag alltid har uppskattat. Det kanske hänger ihop med min italienska ursprung där språket, sättet att yttra sig på är så otroligt viktigt och har även en sådan makt över hur andra reagerar gentemot dig.

Språk är makt & skall respekteras.
Just därför att svenska inte är mitt modersmål händer det att jag ibland (ofta =) bildar meningar utifrån mitt italienska språk men sedan ibland lyckas få ihop en text som är "jag", som andas den känslan som jag kanske hoppas kunna förmedla åt mig eller någon annan.

Blir därför smickrad över förfrågan att försöka mig på konsten att sätta ihop några meningar som skall användas av en väninna i marknadssyfte och skall därför vakna tidigt imorgon för att försöka få lite inspiration till detta.



Jag som inte är helsvenska reagerar exempelvis när man inte skiljer på "de" & "dem", när man skriver "ska" och inte "skall", när man skriver helt enkelt så som det låter...

Språket förnyas förvisso men med risken för att låta som en "old woman" så kan vissa saker kanske vara bättre som de var innan? =)

Kanske inte men ni som har svenska som modersmål respektera ert språk, använd det korrekt och gör skillnad mellan att skriva och att tala.

Vi andra som har lärt oss svenska som andraspråk på senare år får själva försöka skriva, prata, läsa så att vi lättare lär oss mer än det vi redan vet men kanske inte alltid gör ... =)

Godnatt ... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar