lördag 9 april 2011

OM KONTRASTERNA I LIVET

Mina favoritcitat är många men ofta handlar de om valet att se det positiva, om att inte döma andra då vi alla felar någon gång eller tom. flera gånger i livet, att våga vara sig själv även om detta innebär att de som inte känner dig dömer dig utifrån den information de tror sig veta om just din persona.

Ibland kan det kännas svårt att leva efter ramarna för att bli accepterad av andra men den typen av val är inte intressant då det är med mig själv jag lever 24 timmar om dygnet, det är mina tankar som snurrar i mitt huvud hela tiden, det är mina ord jag lyssnar på om och om igen  och de orden skall inte handla om att låtsas vara någon jag ej är, de skall istället handla om att vara precis den jag är med alla mina brister och förmågor.

Jag är trots allt den som idag som igår helst vill sitta ner på ett diskotek då jag känner mig uttittad i stående ställning och på vissa publika ställen är jag den som hellre gömmer sig men sedan är jag även den som klär upp sig för att framhäva den kvinnlighet som jag så älskar.
Även om jag är extrovert då jag älskar människor och människors tankar så är jag till stor del även en ensamvarg. Valet av singellivet, att sitta ofta hellre själv en kväll med min hund visar tydligt mitt behov av egen tid som jag värderar högt samtidigt som jag längtar efter flera kvällar sittande med någon vän för att samtala om livet berg och dalbana.

Jag kan längta efter ytliga prylar men jag vet att livet handlar inte & enbart om materiella ting. Den bästa historien som belyser vad som är viktigt i livet är för mig den som jag ofta har hänvisat till och som handlar om "fiskaren och affärsmannen"... Har ni missat mina inlägg om denna fantastiska historia så kan ni googla på de orden så får ni läsa något som får er att fundera över hur ni spenderar er tid.

När jag googlade (visst är det roligt att kl. 630 en lördag morgon googla =) på "life does ..." så kom bland annat följande "ord" upp som jag älskar då de speglar de kontrasterna vi alla är ...
Vissa av oss erkänner dem eller kanske "tvingas" erkänna dem, vissa andra lever utan att lägga någon tanke på dem och de som inte tror att livet och vi själva bjuder på motsatta egenskaper borde kanske sätta sig ner och fundera ...


Nu skall vi 5 flickor åka till Göteborg denna lördag förmiddag för att handla lite vårkläder till barnen som inte kan ha det de hade på sig förra våren/sommaren och så skall vi ha kvalité tid med varandra.

Gör den gemensamma tiden till något värdefullt, ge hela din uppmärksamhet till dina nära och kära när du väl har tid till detta...
Av just den anledning så stänger jag nu av datorn, min online dagbok och tillägnar mina tankar och uppmärksamhet till min Nicole & Knut som nu har vaknat.

Önskar er alla en fantastisk lördag!


2 kommentarer:

  1. Här är en fin liten historia att bära med sig i livet :)

    Det var en pojke som gick med sin pappa på en strand. Pojken plockade upp snäcka efter snäcka och bar dem ut i havet.

    - Vad håller du på med? undrade pappan.

    - Jag hjälper snäckorna svarade pojken.

    - Men kom nu, sa pappan. Du ser väl att det finns alldeles för många snäckor. Du kommer aldrig att kunna rädda allihop. Så det spelar ingen roll.

    - För den här snäckan spelar det en roll svarade pojken och såg på den snäcka han höll i handen.

    SvaraRadera
  2. För världen är du kanske inte någon speciell men för någon är du världen =)? Har läst den historien tidigare och den är helt underbar ... Att se och uppmärksamma kan betyda så otroligt mycket ...

    SvaraRadera