torsdag 26 maj 2011

IRONI

Igår hade jag ett intressant samtal med en vän. Älskar att prata, lyssna & diskutera olika ämnen kring livets små & stora gåtor.
Ett ämne vi berörde var just olikheterna i vad som är "allmänt accepterat" att öppet samtala om.

Ni som känner mig vet att jag har inga som helst problem med att dela viss information som kan ha allt att göra med val av hundnamn till operationer. Konstigt kanske, men inte för mig ... 

Jag tycker däremot att det är väldigt märkligt att många ventilerar publikt huruvida de har supit sig fulla och s---t eller hur de har däckat här eller där.
Sådant skulle jag inte berätta då det skulle jag uppleva vore oerhört pinsamt.

Sexualitet är okej att prata om i Italien då sensualitet & sexualitet är något som är vardag.
Sexualitet innebär dock inte att man skall ha sex med alla =) ...
Sexualitet är ett medvetandet över vad man har inom sig, att använda det på ett seriöst men även ironiskt sätt. Det är okej att skämta om det, det är okej att vara kvinna på det sättet som man i Italien anser vara kvinnligt.
Att uppmärksamma och att bli uppmärksammad. Att erkänna detta behov ...

I Sverige istället pratar man öppet om sprit och hur detta påverkar en. Att berätta att man har spytt eller däckat är lika normalt som för mig att berätta om anledningen till att jag döpte min hund till Knut.
Visst är det tänkvärt att kulturen präglar oss även i detta?

Trots mina 20 år i Sverige har jag fortfarande inte vant mig kring denna öppenheten kring sprit. Hur man dricker och denna slags stoltet över att ventilera till höger och vänster hur spriten har på ett "för mig fult" sätt påverkat är något som är allmänt godkänt i detta land.
Man skrattar och klappar varandra på ryggen
Märkligt för mig.

Ibland ljuger bilder... Många som tror att jag kan vara en riktig party prinsessa ngt jag inte alls är.





Men sanningen är den att vi drack knappast ngt under den semestern på Phi Phi.
Bilder kan ge en bild som inte är den sanna.
Vi var för upptagna med att uppleva lite semesterkärlek =)
(dock ej med killen på ovanstående bild)

Sanningen är istället den att jag håller i min Cosmopolitan tills den dunstar bort och kan istället upplevas som "tråkig" därför att jag ej dricker ...
... but i have fun without any help.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar