söndag 13 mars 2011

SAKER & TING ÄR INTE ALLTID VAD DE SER UT ATT VARA ...

Som tur är vaknade jag inte kl. 6 men 730 efter 5 timmars sömn. Bättre än inget sägs det.
Knut och jag tog en promenad och lämnade Nicoles hjälm framför hennes pappas hus där hon är fram till fredag. Troligtvis skall de kanske åka skridskor vilket får mig att tänka tillbaka när jag själv åkte rullskridskor i Italien.
Jag och min granne Davide övade och övade på en stor parkering.
Vi skulle ställa upp på en tävling som par och vinna den. Det var vi helt säkra på vilket vi aldrig fick reda på då vi inte ens ställde upp =)
Mina var blåa och det gick minsann fort ...

Vissa händelser i ens liv känns så otroligt far away från det livet man lever idag.
Ibland undrar jag ...
Vad hade hänt om jag hade bott kvar i Italien?
Hade jag tackat ja till det tv jobb som jag hade troligtvis kunnat få i Rom?
Hade jag blivit kär och gift mig med någon regissör eller Serie A spelare?
Nej, jag hade nog flyttat till ett gammalt hus på landet, skrivit böcker och druckit latte tills jag blivit 80 ...

En av anledningarna till att jag flyttade till Sverige var faktiskt den lilla drömmen om ett gulligt hus utanför stan  och den hade jag nog haft kvar om inte vädret hade varit som det är.


Grundsakerna i livet skall vara enkla och boendet skall inte innebära en massa jobb vilket det hade med stor sannolikhet gjort.
Att tillbringa tid med att skotta snö när man skall till jobbet eller annat är inte något jag värdesätter, tyvärr... så närheten, bekvämligheten har gjort att jag föredrar lilla centrum.

Häromdagen satt jag med snickaren och han frågade mig var jag bodde. Innan jag ens hann svara sa han att "det är i stan eller hur?" vilket förvisso är sanningen...
Log åt att jag passar in i de generaliseringarna som passar in på en stadsbo trots att jag satt där i regnstövlar, håret uppsatt, osminkad och allmänt "icke fixad".

Något liknande har inträffat 2-3 gånger på min dotters skola där barn har kommit fram och kommenterat med glittrande ögon att jag ser ut som en Hollywood fru trots att jag varken är fru till någon och bor inte i Hollywood =)

Det samtal jag hade på chatten igår och live med en vän igår kväll handlade just om generaliseringar som vi bygger upp.

Att vara blond, att medvetet välja en viss look innebär att man så lätt faller in i ramarna för något som grundar sig på vad median har sänt ut och fått dig att tro.
Det är märkligt och fascinerande att omgivningen så lätt placerar i fack.
Var försiktiga med detta, saker och ting är  inte alltid vad de ser ut att vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar