fredag 7 oktober 2011

LEVANDE ...

Fredag kväll ... Får erkänna att jag har längtat efter min favoritkväll i veckan ...
Snart blir det filmkväll här med filt, kuddar, mjukis byxor och linne.
Hoppas det blir en bra thriller för jag är sugen på lite spänning på dvd =)

Har haft en bra vecka med en massa små inslag som har höjt vardagen och så har jag haft min Nicole hos mig. Från idag är hon dock hos sin pappa en vecka, tungt men så tänker jag på att det är endast en månad kvar tills vi tar flyget till Egypten för en vecka semester med min väninna Linda och Nicoles kompis Holly och då är hon hos mig 24 timmar om dygnet i sju dagar.
Då skall vi mysa så mycket som man bara kan utan alla måsten som finns i vardagen.

Något lite roligt är att sedan jag har öppnat butik så är jag ett ansikte som man förknippar mer än tidigare med centrum (bor även mitt i stan =)
och vissa människor och vänner har numera rutinen att gå förbi och heja glatt med sin hand, andra springer efter sin hund som vill komma in och säga "hej"...
Lille Charlie är just den söte hunden som rusar in till butiken i längtan efter att få en puss av mig och har han tur så är även min lille Knut på plats och tillsammans kanske de har någon slags hundkonversation =)

Kristina håller i kopplet och kommer för en liten stund morgonprat, ett underbart inslag mellan dammsugning och öppning.


Min fd granne Therese har uppmärksammat just oss människor i centrum i sin artikel...



Det är något speciellt med en stads eller byns personligheter.
Själv älskar jag samt minns från Italien de butikerna som hade sina extroverta personligheter bakom kassan.
Minns "il fruttivendolo", frukthandlaren som dock var en kvinna som ropade högt varje gång jag kom in som barn "Ma che BELLA bambina !!!" och nöp mig i kinderna med ett stort leende på läpparna.

Minns köttaffären där han stod med en stor köttkniv och konverserade med allt och alla medan jag stirrade på den stora kniven med blandad skräck och bagaren som skämtade och flörtade med män, kvinnor och barn. Att uppmärksamma, att se andra personer är en konst som inte alla behärskar...
Levande är det adjektivet som beskriver mina bilder från dessa affärer som bäst och det var inte de mest ordningsamma butikerna som jag minns, det är dem som präglades av skratt och leende, de som det kanske var lite kaotiskt hos emellanåt men de som var just levande och varma.

Tack Therese för att du nämner mig och hälsa din underbara Alias Mowgli som har bytt namn (igen) att jag hoppas att hon kommer förbi så att jag får reda på hennes nya namn =)

What is the city but the people?  ~William Shakespeare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar