tisdag 3 maj 2011

TILL NÅGON UTÖVER DET VANLIGA ...

Det finns människor & det finns människor.
Ibland blir man bara påmind om detta och att vissa har verkligen det där lilla extra.

Vem jag refererar till är en min vän Anders som alltid finns där, alltid.
Med en förförståelse som få behärskar, med en intellekt och en vilja att alltid vilja hjälpa till så vågar jag påstå att det finns få som honom.

Altruism är ett ord som få svenskar känner till i sin betydelse. Vi italienare använder begreppet dock väldigt ofta så för mig är det ett vanligt ord med ett ovanligt innebörd.

Inom filosofin och psykologin finns frågeställningen om huruvida sann altruism verkligen existerar, om det inte är så i slutändan att vi ändå agerar "för andra" för att vinna något själva. Själv frågar jag mig "Does it matter?" Om någon gör en skillnad för någon annan vad spelar det för roll egentligen?

Även idag visar min vän prov på hur unik han är. Att komma in till butiken med en blomma när det är han som skulle ha fått den största blomsterbuketten som finns visar åter att han är alltid ett steg före i sitt tänkande om & för andra...

Egoism kontra altruism. En svår balans det där för är man egoist när man är altruistisk mot andra men en tredje part blir kanske påverkad av din egoism att tänka på någon annan i ditt liv? Var inte det altruism från början? Och att tro att någon skall tycka som dig är inte det egoism? 
Frågor som är svåra att besvara om inte så omöjliga men kanske att man närmar sig den om man har intentionen att försöka?



Ikväll vill jag skicka världens bästa kram till Anders med vem jag kommer att gifta mig som 70 åring om han själv också är singel vid tillfälle. Något vi har lovat varandra helt enkelt ...  =)







2 kommentarer:

  1. En vän som din Anders växer ej på träd, och man får sådana vänner som man själv är mot andra. Jag skulle vilja använda din text på bloggen på dig från min sida..du är en underbar tjej Michi!
    <3

    SvaraRadera
  2. Du har min smickrande tillåtelse Tania <3

    SvaraRadera