söndag 17 juli 2011

NEVER?

Igår gick Knut & jag en promenad och när vi passerade butiken "Ord & Ton" såg jag denna tavla med dessa ord.

"A true love story never ends"


Med mitt kaffe i handen och Knut bredvid mig gick jag till andra sidan gatan för att komma närmare och ta ett kort.

Jag stannade upp och reflekterade ...

Är alla de stories som började som love stories som man ser och hör om i sin omgivning och som faktiskt tar slut i själen även om inte i praktiken hos många, var dessa aldrig några true love stories?

I fredags satt jag och pratade med en vän som inte längre är kär i sin fru.
Som hos många har vardagen med alla måsten om det näst intill perfekta livet på alla fronter skapat en klyfta, kärleken har ersatts av vänskap.
Mer en normalitet än icke, men frågan som många av oss kanske ställer sig är fortfarande:
tar sann kärlek aldrig slut???

Min vän sa på allvar att om ett par år kommer han troligt att skilja sig då barnen är då lite större samt att han kommer att vara helt ärlig i nästa förhållande.
Han kommer att säga till sin nästa tjej/kvinna att de kan ha ett förhållande på max 5 år (med möjlighet till ändring =) där de dock under denna tid ger varandra möjligheten till att även träffar andra.
Rätt, fel? 
Om ärlighet finns från första början kan detta knappast vara omoralisk men självklart stämmer inte den varianten med den romantiska bilden vi har om prinsar & prinsessor som "lever lyckliga i alla sina dagar".

Något jag dock har lärt mig under årens lopp är att man måste följa det som man själv tror är det bästa för en själv för annars får vi aldrig veta om vår tron på det bästa var det eller inte.

A true love story, repeterar orden om och om igen, suger på dem för att se om jag förstår innebörden på vad en true love story är.
Någonstans kanske jag ändå tycker att man skall ändå få tycka att det man har upplevt i sina tidigare förhållande var true just då även om det kom en frivillig eller ofrivilling ending.

Jag känner en viss cynism för orden samtidigt som jag har en önskan och vilja att tro på dem.
Jag vill tro på sagorna, så enkelt är det ... Vi föds med dem och med den oftast gemensamma önskan att få uppleva den där sanna kärleken.
Who knows ... 

Vissa har dock lite svårare än andra ... Kräsen? Oh yes, very kräsen på att den rätta känslan skall infinna sig för att så länge den inte är "infinner sig" så är jag singel of choise med choisen att dejta =)


Du kan väl också fundera på orden på tavlan och kanske tänka på att ett förhållande kanske hamnar i en negativ spiral som bara fortsätter utan att någon av parterna gör något åt det.
Var lyhörd, ödmjuk och kommunikativ på ditt egna sätt för att ett förhållande kräver engagemang eller så hitta ert egna personliga sätt att leva i det.

Never will end ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar